Kiinteistöverouudistus lykkääntyy seuraavalle hallituskaudelle

Kiinteistöverouudistus

Kiinteistöverouudistuksen ensimmäisen vaiheen hallituksen esitys on päätetty siirtää seuraavalle hallituskaudelle. Tämä tarkoittaa sitä, että kiinteistöverouudistuksen käyttöönotto lykkääntyy vuodesta 2020 vuoteen 2022.

Kiinteistöverotusta on tarkoitus uudistaa niin, että verotusarvot vastaisivat paremmin alueen hintatasoa ja rakentamiskustannuksia. Uudistuksen tavoitteena ei ole nostaa tai laskea kiinteistöveroa. Verorasitus jakautuisi kuitenkin osin uudella tavalla eri kiinteistöjen kesken.

- Lykkääntyminen on kuntien kannalta pettymys. Kyseessä on pitkään valmisteltu laaja uudistus, jossa uudistetaan kiinteistöjen arvostamisperusteet sekä muutetaan kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälejä, kertoo kuntatalousyksikön vt. johtaja Henrik Rainio

Kuntaliitto muistuttaa, että verovelvollisten kesken verorasitus jakautuisi uudella tavalla, mutta muutokset ovat kohtuullisia. Julkisuudessa on erikoisesti peloteltu kiinteistöveron nousulla. Todellisuudessa muutokset olisivat pääosin vähäisiä, ja niitä olisi molempiin suuntiin.

- Esimerkiksi nyt lykätyssä hallituksen esitysluonnoksessa on arvioitu kiinteistöveron muutosta satunnaisotannalla valittuun noin puoleen miljoonaan asuinpientaloon. Otannan perusteella kiinteistöveron nousu 100 kerrosneliömetriä kohden on enemmän kuin 50 euroa noin 12 prosentissa ja enemmän kuin 100 euroa vain noin 0,6 prosentissa tapauksista, Rainio havainnollistaa.

Muutoksia rajoittaa myös se, että arvostamislain 32 §:n mukaan kiinteistön arvo voi olla korkeintaan käypä arvo. Lisäksi verovelvollisella säilyy edelleen mahdollisuus hakea kiinteistöverotukseen oikaisua tai huojennusta.

Rainion mukaan seuraavan hallituksen tulisi ripeäasti hyväksyä uudistusta koskeva lainsäädäntö, sillä kiinteistöveron uudistamiselle on selkeä tarve.

- Kunnille kiinteistövero on vakaa ja ennustettava tulonlähde, mutta tällä hetkellä verotusperusteet ovat aikansa eläneitä ja vero jakaantuu epäoikeudenmukaisesti veronmaksajille.

Kuntaliiton lausunto valtiovarainministeriölle

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.