Tietopolitiikka ja tekoäly

Kuntaliiton lausunto tietopolitiikkaselonteko-luonnoksesta julkaistu

Hallitus linjasi strategiaistunnossaan 29.1.2018, että hallitus antaa eduskunnalle tietopolitiikkaa ja tekoälyä sekä niiden eettisiä kysymyksiä tarkastelevan selonteon syksyllä 2018.  Eettistä tietopolitiikkaa tekoälyn aikakaudella -selonteon on valmistellut erillinen ministeriryhmä, kaikista ministeriöistä muodostuva valmisteluryhmä sekä sihteeristö tukenaan erilaisia avoimia verkostoja. Luonnos selonteoksi laadittiin kevään ja kesän 2018 aikana. Luonnos selonteoksi oli lausunnolla lokakuun ajan. Lausuntoja tuli yhteensä 79 kappaletta. VM:n lausuntopyyntö liitteineen ja lausunnot löytyvät Lausuntopalvelu.fi:stä.

Kuntaliitto on julkaissut lausuntonsa koskien tietopolitiikkaselontekoluonnosta. Kuntaliitto toteaa lausunnossaan, että selonteko on jäsennelty asiallisesti sekä monipuolisesti tietopolitiikkaa tarkasteleva ja on pääosin kannatettava. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että eettistä keskustelua käydään tiedon käytöstä ja hyödyntämisestä. Yleisenä huomiona voi todeta, että selonteko on tarpeellinen, eettistä pohdintaa ja tietopoliittisia periaatteita ja linjauksia tarvitaan juuri nyt. Kuntaliitto näkee, että selonteko edistää julkisen hallinnon mahdollisuuksia olla mukana kansainvälisessä tietopolitiikan, tekoälyn ja tietotalouden kehityksessä.

Kuntaliitto pitää kuitenkin erittäin tärkeänä, että tietopolitiikan linjauksia ja tekoälyn kehittämistä tehdään kuntien ja kuntayhtymien sekä valtionhallinnon ja yritysten kanssa yhteistyössä ottaen huomioon kansalaisnäkökulman. Selonteon nykyisestä versiosta ja sen liitteistä puuttuvat lähes kokonaan kuntien ja kuntayhtymien näkökulmat. Lausunnossaan Kuntaliitto haluaa vielä muistuttaa, että linjausten pohjalle tarvitaan huolellista arvokeskustelua ja linjausten toteuttamiseksi yhteistyötä koko julkisen sektorin (kuntasektorin ja valtiohallinnon) sekä yritysten, yhteisöjen ja kansalaisten kesken sekä tarvittavat resurssit.

Voit lukea koko Kuntaliiton lausunnon liitteestä tai Kuntaliiton yleiskirjeet ja lausunnot-verkkosivuilta.

VM:n Tietopoliittinen selonteko -verkkosivut