Maakunta- ja sote-uudistukseen valmistautuminen

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa

Maakunta- ja sote-uudistuksessa kuntatalous puolittuu, kun sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät siirtyvät maakuntien vastuulle. Kuntien vero- ja valtionosuustuloja siirretään uudistuksessa maakuntien rahoitusta varten lähes 18 miljardia euroja. Siirtolaskelmat perustuvat tietoihin, joita yksittäiset kunnat ilmoittavat Tilastokeskuksen Kuntataloustilastossa. Uudistuksen siirtolaskennan onnistuminen riippuu Tilastokeskuksen Kuntataloustilaston kuntakohtaisten tietojen oikeellisuudesta.

Kuntataloustilaston tärkeys -tallenne ja Kuntaliiton 16.4.2018 järjestämä seminaari keskittyvät maakunta- ja sote-uudistuksen laskelmissa käytettävien kuntakohtaisten tietojen oikeellisuuteen, Tilastokeskuksen Kuntataloustilaston täyttöön ja tilastointiin liittyvään ohjeistukseen.

Katso tallenne tästä.

Tutustu esitysmateriaaliin tästä. Raportointiohje (excel-tiedosto).

Kuntataloustilaston tärkeys -tallenne

Aihe on tärkeä kaikille kuntien taloustilastoinnin kanssa työskenteleville, esimerkiksi kuntien talousasiantuntijoille ja -suunnittelijoille, kirjanpitäjille, controllereille ja hallinto- ja talousjohdolle. Asia on erittäin ajankohtainen, sillä seuraava määräaika Kuntataloustietojen toimittamisessa on toukokuu 2018, jolloin Kuntataloustilastoon kerätään kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2017 tilinpäätöstiedot.

Tartu tietoon ja varmista, että uudistuksen tärkeimmät tiedot ovat tilastoissa oikein täytettynä juuri oman kuntasi osalta!

Aika       Maanantai 16.4.2018 alkaen klo 12.30

Paikka   Kuntatalo, kokoushuone A 3.23, Toinen linja 14, 00530 Helsinki

Tilaisuus on osallistujille maksuton.

klo 12.30  Tervetuloa
Kuntatalousyksikön vs. johtaja Henrik Rainio

•     Tukipalvelut ja välilliset kustannukset
  •     Työllisyyspalvelut