Kirjastokunta-kilpailu tulee taas elokuussa - mistä vuoden 2019 kirjasto?

kirjastokunta

Kuntaliitto jakaa tänäkin vuonna Vuoden kirjastokunta -palkinnon. Palkinto myönnetään kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle. Kilpailun avulla Kuntaliitto yhteistyössä Suomen kirjastoseuran kanssa haluaa nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää loistavaa työtä.

Vuoden 2019 teema on lukeminen ja lukemisen edistäminen

Miten kilpailuteema lukeminen ja lukemisen edistäminen huomioidaan kirjastoissa? Miten lukemista tuetaan maan eri osissa, isommissa, pienemmissä kunnissa? Kirjallisuus, lukeminen ja näihin liittyvät sisältöjen esittelyt, vinkkaukset, teematapahtumat, keskustelut ynnä muut ovat keskeistä kirjastotoimintaa. Toisaalta lukemisen mahdollisuudet, tavat ja muodot ovat tänä päivänä entistä moninaisempia. Lukeminen liittyy toisaalta harrastamiseen ja osaamiseen, toisaalta työelämään.

Miksi kannatti osallistua kilpailuun?

Espoon kaupunginkirjasto valittiin vuonna 2018 vuoden kirjastokunnaksi. Espoossa odotettiin kilpailusta myönteistä mediajulkisuutta ja sitä myös saatiin. Palkinto, Oodin avaaminen ja Lontoon kirjamessujen palkinto ovat nostaneet kirjastot ihan uudella tavalla keskustelunaiheeksi mediassa ja yhteiskunnassa muutenkin, iloitsee Jaana Tyrni, Espoon kirjastotoimenjohtaja. Palkinto teki kirjastossa tehdyn työn näkyväksi kuntapäättäjille. Espoo myös hyödynsi voittoa hakiessaan London Book Fairin Library of the Year -palkintoa. Voittoa juhlittiin Espoossa palkintojuhlalla ja henkilökunnan yhteisellä virkistäytymispäivällä. Tällä hetkellä palkinto kiertää Espoon kirjastoissa.

Voit tutustua kilpailuun ja viime vuoden finalisteihin Vuoden kirjastokunta -sivuilla.

Voittaja julkistetaan lokakuussa Helsingin Kirjamessuilla

Kilpailun voittaja palkitaan kunniakirjalla sekä taiteilija Esa Toivasen taideteoksella (kiertopalkinto).
Kilpailun voittaja julkistetaan 26.10. klo 13 Helsingin kirjamessujen Lonna-lavalla. Sitä ennen on palkintolautakunta valinnut hakijoista enintään viisi finalistia, jotka paljastetaan Turun Kirjamessuilla 4.10.2018. Kilpailun voittajan valitsee vuonna 2019 juontaja, kirjailija Jenni Pääskysaari. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjestää verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valitaan yleisön suosikki.

Save the date: Haku on auki 6.-30.8.2019. Kilpailuun haku aukeaa 6.8.2019 Vuoden kirjastokunta -sivuilla.
Hakuilmoitus lähetetään elokuussa myös kaikkien kuntien kirjaamoihin. Ottakaa haaste vastaan ja osallistukaa!

Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Johanna Selkee, Suomen Kuntaliitto, p. 050 435 9420
Toiminnanjohtaja Rauha Maarno, Suomen kirjastoseura, p. 044 748 1801

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit