Kuntaliiton hallituksen kokousyhteenveto 19.9.2019

Kuntaliiton hallitus kokoontui Kuntatalolla 19. syyskuuta.

Kokouksessa hyväksyttiin liiton sivistyspoliittinen ohjelma, Sivistyksen Suunta. Sivistyspalveluihin vaikuttavat useat ajankohtaiset ilmiöt, jotka ovat ohjelmassa huomioitu. Näitä ovat muun muassa Suomen alueellinen erilaistuminen ja jatkuvan oppimisen periaate. Lue uutinen ohjelmasta tästä.

Hallituksen jäsenet keskustelivat kuntien taloustilanteesta ja alkuviikon budjettiriihestä. Kuntien taloustilanne on nyt historiallisen huono ja usealla suulla todettiin kuntien tilanteen olevan todella huolestuttava. Hieman helpotusta tilanteeseen tuo odotettu valtionosuuksien palautus vuodelle 2020, yhteensä 1,1 miljardi euroa. Tästä 237 miljoonaa euroa tilitetään kunnille jo tämän vuoden lopussa. Tämän toivotaan tuovan pienen avun erityisesti verokorttiuudistuksesta aiheutuneeseen kuntien verokertymävajeeseen.

Hallituksessa oltiin tyytyväisiä siihen, että budjettiriihessä alueelliset työllisyyskokeilut saavat jatkoa ja kunnat saavat enemmän roolia työllisyyden edistämisessä. Konkreettisia linjauksia ja päätöksiä kuitenkin vielä odotetaan.

Kuntaliiton seuraava hallituksen kokous pidetään 10. lokakuuta.