Valtion budjetti valmistuu normaalia myöhemmin - myös kuntatalouden ennusteet lykkääntyvät

Valtion vuoden 2020 talousarvioesitys, julkisen talouden suunnitelma sekä kuntatalousohjelma valmistuvat tänä vuonna hieman normaalia myöhemmin. Tämänhetkisen tiedon mukaan hallituksen budjettiriihi käydään Säätytalolla 17.-18. syyskuuta ja asiakirjat valmistuvat lopullisesti maanantaina 7. lokakuuta.

Valtiovarainministeriö julkaisi budjettiesityksensä 15.8.2019.

Budjettineuvottelujen tavoiteaikataulu

16.8.2019 Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2020 talousarvioesitykseksi julkaistaan internetissä

28.–29.8.2019 Ministeriöiden ja valtiovarainministeriön väliset neuvottelut

17.–18.9.2019 Hallituksen budjettiriihi Säätytalolla

7.10.2019 Valtion vuoden 2020 talousarvioesityksen ja julkisen talouden suunnitelman 2020-2023 käsittely valtioneuvoston yleisistunnossa ja julkaisu internetissä

Lähde: valtiovarainministeriö 4.6.2019

Aikataulu vaikuttaa myös siihen, että päivitettyjä kuntatalouden ennusteita esimerkiksi ensi vuoden talousarvion valmistelun tueksi joudutaan odottamaan näillä näkymin lokakuun alkuun. Sitä ennen hyvänä lähtökohtana kuntien ensi vuoden talousarviovalmistelulle on kuluvan vuoden kevään tekninen julkisen talouden suunnitelma. Myös Kuntaliiton nettisivuille päivitetään alkusyksyn aikana useita budjettivalmistelua auttavia materiaaleja.