Etäluku tulossa pakolliseksi kaukolämpöverkkoihin

Lämpöenergian etäluku on tulossa pakolliseksi uusissa asennettavissa mittareissa 25.10. alkaen. Kaikki lämpöenergiamittarit on vaihdettava etäluettaviksi vuoden 2026 loppuun mennessä. Vaatimus tuo mukanaan myös lämpöenergian laskutusta ja kulutustietoa koskevia velvoitteita.

Etälukuvaatimus koskee kaikkia kaukolämpölaitoksia, vaikka etäluku ei kaikkia pienimpiä laitoksia hyödytä. Kuntaliitto on esittänyt lausunnoissaan ensisijaisesti päästökaupan ulkopuolelle jäävien lämpölaitosten (teho alle 20 MW) ja toissijaisesti pienimpien (teho enintään 5 MW) lämpölaitosten rajaamista rajaamista velvoitteiden ulkopuolelle.

Nykyään yli puolet alle 5 MW lämpölaitoksista käyttää lämpöenergian lukemiseen manuaalista eli paikan päällä tehtävä luentaa. Tiedot ilmenevät elokuussa julkaistusta ”Tietoja pienistä lämpölaitoksista vuodelta 2019” -raportista, joka on ladattavissa Kuntaliiton verkkopalvelusta.

Lakiesitys:Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi energiatehokkuuslain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

Kuntaliitto mukana kehittämässä kaukolämmön päästölaskuria

Kuntaliitto on mukana hankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää kuntakohtaista, tarkkaa tietoa tuottava kaukolämmön päästölaskuri. Laskuri kertoo käyttäjälle mahdollisimman tarkan tiedon hänen asuinalueensa kaukolämmön päästöistä. Nykyiset kaukolämmön päästölaskurit käyttävät pitkälti valtakunnallisia, laskennallisia päästökertoimia. Kaukolämpölaskureiden puutteiden takia myös osa kunnissa tehtävästä ilmasto- ja energiatyöstä jää näkymättä.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan konsepti ja menetelmät paremmalle kaukolämmön päästöjen tilastoinnille ja raportoinnille. Työ valmistuu vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2021 alussa käynnistyvä toinen vaihe sisältää laskurin teknisen toteutuksen.

Paikallisvoima ry:n vetämän hankkeen ohjausryhmässä ovat mukana Kuntaliiton lisäksi Motiva Oy, Suomen ympäristökeskus, Energiateollisuus ry, Tilastokeskus, Energiavirasto ja Palveleva Kaukolämpö FinDHC ry. Hankkeen toteuttaa AFRY Oy.

Projektin tiedote: Paikallisvoima kehittää tarkan kaukolämmön hiilijalanjälkilaskurin

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!