Digiä kuntatyössä

Digiä kuntatyössä -sarjan toinen kuvaus kertoo rakennusvalvonnan sähköistämisestä Oulussa

Kuntaliiton ja KT Kuntatyönantajien yhteisen Digiä kuntatyössä -sarjan toinen tapauskuvaus kuntakentältä nostaa esiin Oulun kaupungin rakennusvalvonnan kehittämistyön. Vuodesta 2015 lähtien Oulussa on työskennelty rakennusvalvonnan sähköistämiseksi, ja parhaillaan työstä korjataan satoa: jo noin 99 % kaikista kaupungin rakennuslupahakemuksista tulee rakennusvalvontaan sähköisessä muodossa.

Oulussa toteutettu rakennusvalvonnan sähköistäminen on tuonut muutoksia lupaprosessiin, arkistotyöhön, työmaakäytäntöihin ja tarkastuksiin. Muutokset näkyvät myös strategisella kaupunkisuunnittelun tasolla. Keskeistä on yhteisten järjestelmien mukanaan tuoma samanaikaisuus; kun prosessit aiemmin olivat lineaarisia, nyt useampi asiantuntija voi tarkastella ja kommentoida rakennusprosessia yhtäaikaisesti.

Palvelujen sähköistäminen mahdollistaa sekä pysymisen lupaprosessin aikataulussa että jatkuvasti päivittyvän rakennusalan uusimmissa muutoksissa mukana. Miten uudistus on toteutettu ja millaisia muutoksia se on tuonut mukanaan? Tutustu tapauskuvaukseen Digiä kuntatyössä -sivuilla.

Digiä kuntatyössä -sarjassa syvennetään ymmärrystä työn murroksesta kuntakentällä julkaistavien, oivaltavien tapauskuvasten avulla. Alkusyksystä 2021 käynnistyy myös Digiä kuntatyössä-podcast, jossa työn murroksen ajankohtaisia teemoja avataan yhdessä Kuntaliiton, KT:n ja kuntakentän digikehittäjien kanssa.

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!