Kolme keinoa edistää kestävää kehitystä kunnissa

kuvituskuva

Kunnat ja Kuntaliitto pohtivat yhdessä, mitä voi tapahtua, jos kunnat eivät ota kestävää kehitystä toimintansa keskiöön. Lisäksi listasimme ratkaisuja, joilla kunnissa voidaan edistää kestävää kehitystä. Nyt esittelyssä on kolme ratkaisua:

Tarkistuskierrokset kylien ikäihmisten luona

Kyläyhdistykset voivat auttaa kylien ikäihmisiä erityisesti kauppa- ja muiden asiointipalveluiden kanssa.

Orivedellä kyläyhdistysten toteuttama tarkistuskierros kävi kylillä asuvien ikäihmisten luona. Kierroksella selvitettiin kylissä asuvien ikäihmisten tilanne kauppa- ja muiden asiointien osalta sekä jaettiin tietoa asiointipalveluista.

Kestävien elämäntapojen opetus koko ikäluokalle

Lappeenrannan ja Lahden kaupungit ovat käynnistämässä kestävien elämäntapojen opetusta kokonaisille ikäluokille yläkouluissa yhdessä LUT-yliopiston kanssa.

Opetusvälineenä toimivan 1,5 asteen palapelin avulla nuoret oppivat kestävien elämäntapojen taitoja. Pelissä pelaajat fyysisesti täyttävät oman hiilijalanjälkensä ja vuoden 2030 tavoitearvon välistä kuilua teoilla, joita on painettu yli sataan erikokoiseen palaan.

Ympäristösertifioitu hankintajärjestelmä

Hankinnat ovat yksi keskeinen keino toteuttaa kuntien kestävyystavoitteita.

Kemin kaupunki sai vuonna 2019 ISO 14001 -ympäristösertifikaatin ensimmäisenä mannersuomalaisena kuntana. Standardin etuja ovat järjestelmällinen työskentely, raportointi ja poikkeamien käsittely. Standardoinnilla on mahdollista yhdistää ympäristöllisesti kestävä toiminta, resurssitehokkuus ja taloudellisuus.

Mitä tapahtuu, jos kunnat eivät ota kestävää kehitystä toimintansa keskiöön?

Blogi: Hallintojohtaja Niko Kaunisto, Siuntio 25.10.2021: Voisiko meille syntyä heimokuntien Suomi?

Kestävät kunnat 2030 -ennakointijulkaisu

Kuvituskuva

Kestävä kehitys kunnissa - lähtölaskenta uhkakuvasta unelmaan

Millainen on kestävä kunta? Mitä toimenpiteitä kunnat voivat tehdä kestävyyden lisäämiseksi? Kuntaliitto kutsui kaupungit ja kunnat vastaamaan kysymyksiin kestävät kunnat -ennakointiprosessissa.

lateral-image-left