Kuntaliiton verkostot avainrooliin edunvalvonta- ja kehittämistyössä

Kuntaliiton verkostoja tullaan hyödyntämään entistä laajemmin muun muassa edunvalvontatyössä.

- Emme ainoastaan hyödynnä tai kuule kuntien näkemyksiä, vaan ideana on valmistella yhdessä kuntakentän näkemyksiä ja lausuntoja sekä vaikuttaa kuntien toimintaympäristöön yhteisesti, toteaa Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen.

Kuntien tarpeet eriytyvät ja niitä on tunnistettava herkällä korvalla. Esimerkiksi työllisyyden palvelumalleja ja perusopetuksen tulevia rakenteita suunnitellaan alusta alkaen yhdessä kuntien asiantuntijoiden kanssa.

Kaikki Suomen kunnat kuuluvat johonkin Kuntaliiton kuntaverkostoon.

Äskettäin laajeni merkittävästi Kuntaliiton koordinoima kehyskuntien verkosto, kun mukaan liittyivät Helsingin seudun kehyskunnat eli niin sanotut KUUMA -kunnat ja kuusi muuta kuntaa eri puolilta Suomea.

Kuntaliiton kuntaverkostot ovat:

1. Suuret kaupungit eli

1. SixPack eli kuusi suurinta kaupunkia sekä
    2. muut suuret kaupungit ja maakuntakeskukset
  2. Seutukaupungit
  3. Kehyskunnat
  4. Pienet kunnat
  5. Ruotsin- ja kaksikieliset kunnat

Kuntaliitto koordinoi myös monia toimiala- ja toimintokohtaisia verkostoja. Verkostojen kautta pyritään vahvistamaan vuorovaikutusta kuntien ja Kuntaliiton välillä, jakamaan tietoa sekä valmistelemaan kuntien edunvalvontaan ja kehittämiseen liittyviä asioita. Verkostotyön ytimessä ovat esimerkiksi kuntapäättäjien verkostot.