Kulttuurin kuntatietohanke KULTTI

Kuntaliitossa kehitetään kuntien kulttuuritoiminnan tiedontuotantoa

Kuntaliitto vetää opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä 19.11.2020 valtakunnallista kehittämistehtävää, jolla edistetään kuntien kulttuuritoimintaa kuvaavan tiedon kehittämistä kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (166/2019) mukaisesti.

Kuntien rooli ja suuri merkitys kulttuurin ylläpitäjänä, kehittäjä ja järjestäjänä tunnistamatta. Vertailukelpoista kuntakohtaista tietoa kuntien kulttuuritoiminnasta ei ole helposti saatavilla. Kansallisesti, alueellisesti ja paikallisesti tarvitaan jatkuvaa ja päivittyvää tietoa kulttuuritoiminnan tilasta kunnissa. Kansallisen kulttuuripolitiikan ohella media, päättäjät, viranhaltijat ja käyttäjät tarvitsevat tietoa kuntien kulttuurin resursseista ja palvelutarjonnasta. Toiminta ja panostukset tulee saada näkyville, jotta kehitystä voidaan arvioida.

Kulttuurin kuntatietohanke KULTTI − valtakunnallinen kehittämistehtävä

Kulttuurin kuntatietohankkeessa (KULTTI) kehitetään yhtenäinen kuntien kulttuuritoimintaa kuvaava tietopohja, joka sisältää kuntien käyttöön avoimesti ja vapaasti kuntien kulttuurin talous- ja toimintatietoja. Hankkeessa kartoitetaan olemassa olevan ja uuden tiedon tarve kunnissa sekä määritellään näihin liittyvät tietosisällöt. Kerättävien tietojen ohella luodaan maksuton ja helppokäyttöinen digitaalinen alusta ja käyttöliittymä tiedon keräämistä, säilyttämistä, päivittämistä ja hyödyntämistä varten.

Yhteistyötahot

Tietoperustaa kehitetään Kuntaliiton ja Cuporen konsortioyhteistyöllä yhdessä kuntakentän kanssa Hanketta viedään eteenpäin tiiviillä yhteistyöllä kuntien kanssa. Hankkeen muita keskeisiä sidosryhmiä ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Tilastokeskus, Taiteen edistämiskeskus sekä Espoon kaupungin koordinoima valtakunnallinen kehittämistehtävä Kulttuuria yhteistuumin

KULTTI-hanke päättyy 2023, mutta tarkoituksena on luoda pysyvä, täydentyvä ja jatkuvasti kehitettävä tietoalusta kuntien käyttöön.

Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore on kulttuuripolitiikan tutkimuksen asiantuntija. Cuporen tehtävänä on tuottaa monipuolisesti taide- ja kulttuuripolitiikkaa koskevaa tietoa sekä toimia tiedonvälittäjänä ja keskustelun avaajana. Tutkimuskeskusta ylläpitää Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö sr.

Lisätietojen antajat

Tiina Pohjanen, projektipäällikkö, p. +358 50 562 5870, tiina.pohjanen(a)kuntaliitto.fi

Minna Ruusuvirta, erikoistutkija, p. +358 50 326 8014, minna.ruusuvirta(a)cupore.fi

Vappu Renko, tutkija, p. +358 50 566 0360, vappu.renko(a)cupore.fi