Kuntaliitto kartoittaa digitalisaation tilannekuvaa kunnissa

Kuntaliitto toteuttaa kevään 2021 kuluessa kartoituksen digitalisaation tilannekuvasta kuntakentällä. Kartoituksen avulla saadaan parempi ymmärrys digitalisaation tuomista haasteista ja mahdollisuuksista kunnille sekä digitalisaation vaikutuksista kuntien toimintaan, johtamiseen, resursseihin ja palveluihin. Kartoituksessa kerätään tietoa myös koronapandemian aiheuttaman digiloikan kokemuksista kunnissa.

Kartoituksen tuloksia hyödynnetään Kuntaliitossa kuntien edunvalvontatyössä ja kuntien digitalisaatioon liittyvien kehittämishankkeiden valmistelussa. Tämän lisäksi tulokset ovat hyödynnettävissä kuntien omiin tarpeisiin. Kyselyt toteutetaan vaiheittain ja myös niiden tulokset raportoidaan Kuntaliiton nettisivuilla vaiheittain vuoden 2021 kuluessa.

Kuntiin lähetettävät kyselyt kartoittavat digitalisaation johtamista, palveluita ja tietotekniikkaa

Aiemmin tietotekniikkakartoituksen nimellä kulkenutta selvitystyötä kunnista on tehty Kuntaliitossa jo yli 30 vuoden ajan. Tietoyhteiskuntakehityksen myötä kyselyn painopisteet ovat perustietojen keräämisen lisäksi heijastelleet kulloinkin ajankohtaisia aiheita, kuten tänä vuonna pandemian aiheuttamia vaikutuksia kuntien digitalisoitumiseen.

Kuntiin ja kuntayhtymiin lähtevät kyselyt on jaettu teemoihin, jotka lähetetään seuraaville kohderyhmille: kunnan ja kuntayhtymien johtajat, toimialajohto, hallintojohto ja kunnan ICT-palveluista vastaava taho. Näin saavutetaan kokonaiskuva digitalisaation vaikutuksista kunnissa ja kuntayhtymissä eri näkökulmista. Toivomme kunnista aktiivista vastaamista kyselyihin, jotta aineistosta tulisi laaja ja erilaiset kunnat huomioiva. Näin voisimme muodostaa kartoituksen perusteella kokonaiskuvan, joka vastaisi erilaisten kuntien todellista tilannetta ja hyödyttäisi kuntakenttää mahdollisimman hyvin.

Kartoituksen tulokset julkaistaan luokiteltuna tietona, minkä lisäksi vastaajat saavat halutessaan itselleen omat vastauksensa.

Työ toteutetaan osana Kuntaliiton Yhteiset digiratkaisut -projektia

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.