Kuntavaalit 2021

Tutustu kuntavaaliehdokkaiden taustoihin

Kuntavaalit käydään 293 Manner-Suomen kunnassa. Millaiset henkilöt haluavat kuntasi päättäjäksi? Tällä sivulla voit tarkastella yksittäisen kunnan tietoja ja tehdä kuntavertailuja siitä, kuinka monta henkilöä kisaa valtuustopaikasta, mikä on 18-29 –vuotiaiden ja yli 64-vuotiaiden sekä naisten ja miesten osuus ehdokkaista.

Kevään 2021 kuntavaaleissa 8 859 valtuustopaikkaa tavoittelee 35 627 ehdokasta. Yhtä valtuustopaikkaa kohden on keskimäärin neljä (4,0) ehdokasta. Naisia kuntavaaliehdokkaista on 39,7 prosenttia, 18-29-vuotiaita 8,5 prosenttia ja yli 64-vuotiaita 17,9 prosenttia.

Voit tarkastella ehdokkaiden taustoja valitsemalla haluamasi kunnan valikosta ”Kunta”.

Keskiarvokuntaa ei ole oikeasti olemassa. Kuntakohtaiset erot ovat suuret. Voit todeta sen itse vertailemalla kuntia keskenään. Muuttujan voit vaihtaa ”Valitse mittari” -kohdasta.

Lähde: ehdokasrekisteri, oikeusministeriö. Tiedot haettu vaalit.fi -sivustolta 15.5.2021.

Aiheesta lisää

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista
Kuvituskuva.