KEINO-osaamiskeskuksen työ kestävien ja innovatiivisten hankintojen edistämiseksi jatkuu, Kuntaliitto strategiseksi kumppaniksi

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomaisen osaamiskeskuksen eli KEINOn toiminta jatkuu 1.3.2022 alkaen uusin painopistein. Kuntaliiton rooli muuttuu konsortion jäsenestä strategiseksi kumppaniksi.

KEINOn toiminnan uudet painopisteet

KEINOn painopisteitä vuosina 2022−2023 ovat uusien ratkaisujen hankinnat, kaupunkien kanssa tehtyjen ekosysteemisopimusten toimeenpano sekä oppien jalostaminen käytännön työkaluiksi ja toimintamalleiksi hankintayksiköille. Uusien painopisteiden ohella KEINO jatkaa mittaamisen ja neuvontapalvelujen kehittämistä.

- Uudet painopisteet vahvistavat edelleen KEINOn asemaa kansallisesti merkittävänä toimijana kestävien ja innovatiivisten hankintojen edistämisessä. On tärkeää, että KEINO kehittää edelleen strategista yhteistyötä toiminnan kannalta tärkeiden organisaatioiden kanssa, erityisasiantuntija Jaana Räsänen työ- ja elinkeinoministeriöstä sanoo.

Kuntaliitto strategiseksi kumppaniksi

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus KEINO on toiminut vuodesta 2018 alkaen. KEINO-verkostoon on kuulunut vuosina 2018–2021 kuusi organisaatiota: Motiva Oy (koordinaattori), Hansel Oy, Suomen Kuntaliitto ry, VTT Oy, Business Finland Oy ja Suomen ympäristökeskus SYKE.

1.3.2022 alkavalla toimintakaudella Suomen Kuntaliitto siirtyy konsortion jäsenestä KEINOn strategisen kumppanin rooliin.

- KEINOn toiminta koetaan kuntakentällä tärkeäksi ja esimerkiksi KEINO-akatemian avulla on saatu aikaan konkreettisia muutoksia hankintojen johtamisessa ja hankintatoimen kehittämisessä. Strategisena kumppanina Kuntaliitto pystyy paremmin tukemaan KEINOn toimintaa osana organisaation ydintoimintaa. Lisäksi konkreettisempi yhteistyö jatkuu edelleen muun muassa alueellisen toiminnan ja neuvonnan osalta, kertoo Kuntaliiton johtava lakimies Katariina Huikko.

KEINO kestävyys- ja innovaatiotavoitteiden toteuttajana

KEINO toteuttaa kestävien ja innovatiivisten hankintojen hallitusohjelmatavoitteita ja kansallisen julkisten hankintojen strategian kestävyys- ja innovaatiotavoitteita. Toimintaa rahoitetaan yhteensä 3,8 miljoonalla eurolla ajalla 1.3.2022–28.2.2024. KEINOn toimintaa ohjaa työ- ja elinkeinoministeriö.

KEINO-osaamiskeskuksen tärkeimmät tehtävät ovat parantaa julkisen sektorin kyvykkyyttä kestävien ja innovatiivisten hankintojen hyödyntämiseen, vahvistaa julkisen sektorin ja yritysten välistä yhteistyötä sekä lisätä kestävien ja innovatiivisten hankintojen määrää ja vaikuttavuutta hallitusohjelmatavoitteiden mukaisesti.

- Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen merkitys on merkittävä Suomen kestävän kehityksen näkökulmasta. Tavoitteena on saavuttaa 10 prosentin taso innovatiivisissa julkisissa hankinnoissa. Kun tulevaisuudessa jopa 4 miljardin euron innovatiiviset julkiset hankinnat painottavat digitaalista ja vihreää kaksoissiirtymää, niin julkinen hallinto johtaa esimerkillään luoden samalla suomalaisille yrityksille "kädenjälkimarkkinoita" ja kilpailukykyä pitkälle tulevaisuuteen. Valtion kestävän kehityksen yhtiössä Motivassa näemme KEINO-osaamiskeskuksen todella merkityksellisenä, ja on hienoa jatkaa kestävyys- ja innovaatiotavoitteiden toteuttamista yhteistyössä KEINOn muiden organisaatioiden ja strategisten kumppaneiden kanssa, kertoo Motiva Oy:n toimitusjohtaja Vesa Silfver.

Lisätietoja:

Johtava lakimies Katariina Huikko, Suomen Kuntaliitto ry, puh. 050 566 4327

Erityisasiantuntija Jaana Räsänen,työ- ja elinkeinoministeriö, puh. 029 504 7194

Johtaja Isa-Maria Bergman, Motiva Oy, puh. 040 487 4242

Julkiset hankinnat

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa vuosittain noin 20 prosenttia BKT:stä eli n. 47 mrd. euroa. Ostoja yrityksiltä tehdään 31 mrd. eurolla.

Kestävillä ja innovatiivisilla julkisilla hankinnoilla voidaan edesauttaa uusien ratkaisujen ja teknologioiden kehitystä ja käyttöönottoa ja parantaa siten palvelujen laatua. Hankkimalla laajasti uusia ratkaisuja, julkinen sektori voi edistää referenssimarkkinoiden ja viennin kehitystä.