Kuntien selvitykset hyvinvointialuille siirtyvästä omaisuudesta ja henkilöstöstä ovat valmistumassa pääosin määräajassa

Kuntien ja kuntayhtymien selvitykset hyvinvointialueille siirtyvästä omaisuudesta, henkilöstöstä sekä vuokrattavista toimitiloista ovat valmistumassa pääosin lainsäädännön asettamaan määräaikaan 28.2.2022 mennessä.

Kuntaliiton toteuttaman tilannekuvakyselyn perusteella kaikista kunnista noin kaksi kolmesta kunnasta (63 prosenttia) on saanut tai saamassa selvitykset kokonaisuudessaan valmiiksi määräaikaan mennessä. Noin kolmasosalla kunnista jää vielä yhteen tai useampaan osa-alueeseen tarkennettavaa.

Tilannekuvakyselyn mukaan omaisuutta ja toimitiloja koskevat selvitykset ovat valmistuneet tai valmistumassa yli 80 prosentissa osa-alueista määräaikaan mennessä. Kyselyn perusteella 12–15 prosentissa kunnista selvitykset ovat valmistumassa pääosin aikataulussa, mutta saattavat sisältää vielä vajauksia. Vain 3–6 prosenttia kunnista kertoi valmistumisessa olevan tunnistettavissa vaikeuksia.

Kuntien mukaan irtaimen omaisuuden selvitykset aiheuttavat eniten vaikeuksia.

”Kyselyssä nousi esiin, että muun muassa tukipalvelujärjestelyihin ja kuntien hyvinvointialueille vuokraamiin kiinteistöihin liittyy vielä tarkennettavia kysymyksiä. Näillä on vaikutuksia myös selvityksiin. Kuntien antamiin selvityksiin joudutaan tekemään tarkennuksia kevään aikana, johon myös uudistusta koskeva lainsäädäntö antaa mahdollisuuden”, Kuntaliiton erityisasiantuntija Karri Vainio kertoo.

Kuntien on täydennettävä nyt valmisteltavia selvityksiä viimeistään 30.6.2022, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi.

Tiedot selviävät Kuntaliiton 7.2.-20.2.2022 toteuttamasta toimeenpanon tilannekuvakyselystä, johon vastasi noin 170 kuntaa ja kuntayhtymää. Kysely on osa sote-uudistuksen toimeenpanon kansallisen tilannekuvan seurantaa.

Kuntaliitto, valtionvarainministeriö sekä sosiaali- ja terveysministeriö toteuttavat vuoden 2022 aikana kuntatoimijoille suunnattuja tilannekuvakyselyitä, joiden avulla seurataan toimeenpanon etenemistä, sekä siihen liittyviä kuntien haasteita.

Siirtyvää henkilöstöä koskevat arviot valmistumassa määräajassa, tarkennettavaa jää kuitenkin vielä

Kyselytulosten mukaan myös siirtyvää henkilöstä ja palkkakuluja koskevat selvitykset ovat valmistumassa kattavasti. Noin 90 prosenttia vastaajista ilmoitti, että arviot ovat valmistuneet tai valmistumassa kokonaisuudessaan määräaikaan mennessä. Sen sijaan noin 10 prosenttia vastaajista ilmoitti, että selvitykset ovat valmistumassa pääosin määräajassa, mutta niihin jää vielä täydennettävää.

”Saamiemme vastausten perusteella henkilöstösiirtojen tarkennusten tarve koskee tukipalveluhenkilöstöä sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden ja kuntien muiden tehtävien yhdyspinnoilla työskenteleviä henkilöstöryhmiä”, Vainio sanoo.

Suurin osa kunnista on nyt arvioimassa siirtyvien toimitilojen vuokrasopimuksia

Kyselyssä kartoitettiin myös kunnissa ja kuntayhtymissä suunnitteilla tai käynnissä olevia siirtymävaiheen järjestelyitä. Lähes kaksi kolmasosaa kunnista on arvioimassa tai toteuttamassa hyvinvointialueiden hallintaan siirtyvien toimitilojen olemassa olevien vuokrasopimusten tarkennuksia joko laajasti tai yksittäisiä kohteita koskien.

Noin kolmasosalla vastanneista kunnista on valmisteilla pääosin vain yksittäisten kohteiden irtaimeen omaisuuteen liittyvien järjestelyiden arviointi tai toteuttaminen.

Hyvinvointialueiden hallintaan siirtyvien toimitilojen myyntiin liittyvää arviointia tai valmistelua oli vastausten perustella käynnissä alle viidesosassa kuntia. Toimitilojen myyntiin liittyvä valmistelua oli käynnissä yli 10 000 asukkaan kunnissa ja erityisesti yli 100 000 asukkaan kaupungeissa. Pienemmissä, alle 10 000 asukkaan kunnissa, valmistelua ei ollut juurikaan käynnissä.