Palveluasuntojen välivuokraus siirtyy kunnilta hyvinvointialueille - muista ilmoittaa muutos asukkaalle!

Kunnat toimivat usein palveluasuntokiinteistöjen välivuokraajina - siis kiinteistön omistajan ja palveluasunnon asukkaan välissä. Ketjuttamisella päästään hyödyntämään kunnan oikeus ALV-palautukseen, mikä alentaa asuntojen vuokratasoa merkittävästi.

Vuoden vaihteessa kunnan välivuokraus päättyy, kun kiinteistöjen vuokrasopimukset siirtyvät hyvinvointialueille. Siirtyvien sopimusten mukana siirtyvät myös asukkaiden vuokrasopimukset.

Kunta on siis asukkaan vuokranantaja vuoden loppuun.

Asukkaalle tulee ilmoittaa, että

• hyvinvointialue jatkaa asunnon vuokranantajana vuoden alusta nykyisin sopimusehdoin
  • tammikuun vuokraa ei tule maksaa nykyiselle vuokranmaksutilille
  • hyvinvointialue ilmoittaa uudet tili- ja yhteystiedot asukkaalle

Kunta ei siis irtisano asunnon vuokrasopimusta vaan sopimus siirtyy (voimaanpanolain perusteella) nykyisin ehdoin hyvinvointialueelle. Vain sopimuksen yhteys- ja tilitiedot muuttuvat.

Asumistukia koskeva tiedote neuvoo kuntia tietojen siirtämisestä Kelalle.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!