Selkeä työnjako, yhdessä suunnitellut palvelupolut ja tiedonkulku keskeistä kotoutumisen edistämisen yhteistyössä

Maakunnallistuvan aikuissosiaalityön kehittämisverkosto sekä kuntien maahanmuuttoasiantuntijoiden verkosto kokoontuivat virtuaalisesti maanantaina 21.3.

Verkostopäivän teemana oli sote-uudistus sekä kotoutumislain lausunnolla olevan hallituksen esityksen (niin kutsutun miniHE:n) sisältö ja pidemmän aikavälin kotoutumisen kokonaisuudistus. Yhteistapaamisessa syvennyttiin yhdessä kotouttamisen edistämiseen käytännön esimerkkien kautta sekä kuultiin ministeriöiden edustajilta päivitys lainsäädännön tilasta.

Suunnitteilla olevat uudistukset haastavat vanhat toimintamallit. Sekä kotouttamisen että aikuissosiaalityön ja muita sosiaali- ja terveydenhuollon käytännön tehtäviä ja osaamista on organisoitava uudelleen ja luotava uudenlaisia yhteistyörakenteita kuntien ja hyvinvointialueiden välille, jotta maahanmuuttaja-asiakkaat saavat mahdollisimman hyvän tuen kunnasta kotoutumiselleen sekä ne sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, joihin ovat oikeutettuja.

Kotoutuminen on laaja-alainen prosessi, johon sisältyy kielitaidon lisäksi työllistyminen, asuminen ja vapaa-aika, osallisuus, syrjimättömyys, oikeus koulutukseen sekä sosiaali- ja terveyspalvelut. Kotoutumisen edistämisen monialaisuus edellyttää kaikkien toimijoiden hyvää ja joustavaa yhteistyötä.

Kotoutumisen edistämisestä annetussa valtioneuvoston selonteossa esitetään, että uudistettavassa kotoutumislaissa kunnille säädetään kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä. Kuntien kotouttamistoimilla onkin ratkaiseva merkitys maahanmuuttajien integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan.

Käytännön esimerkit kentältä keskittyivät työnjakoon sekä tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin

Tilaisuus avattiin ministeriön edustajien alustuksilla. Työ- ja elinkeinoministeriön ajankohtaiskatsaus keskittyi kotoutumislainsäädännön uudistamisen tilanteeseen. Sosiaali- ja terveysministeriö toi puheenvuorossaan esiin tärkeinä pitämiään näkökulmia lainsäädännön uudistuksessa.  Näiden pohjalta päästiin aktiiviseen keskusteluun tapausesimerkeistä. Erilaisten kuntien ja hyvinvointialueiden tapausesimerkkien avulla verkostopäivässä päästiin syventymään nykyiseen toimintakulttuuriin ja työnjakoon.

Kaikissa tapausesimerkeissä sekä päivän keskusteluissa nousivat esille eri viranomaisten selkeät roolit ja vastuut kotoutumisen edistämisessä, kotoutujien oikeus tarvelähtöisiin kotoutumista edistäviin palveluihin normaalien peruspalvelujen lisäksi, tiedonkulun toimivuus, monialaisen yhteistyön joustavuus sekä rahoituksen riittävyys.

Tämä verkostotilaisuus saa jatkoa vielä kevään aikana, sillä Kuntaliiton kunnille tarjoamassa muutostuessa järjestetään kotoutumisen teemasta toinen avoin tilaisuus.

Kuntaliitto tarjoaa muutostukea kuntien ja hyvinvointialueiden yhteyteen muodostuvien yhdyspintojen kysymyksiin. Kotoutumisen edistämiseen liittyvät yhteistyötarpeet ovat yksi tässä työssä huomioitava osa-alue.

Katso Kuntaliiton sote-muutostuen verkkosivut

Katso maakunnallistuva aikuissosiaalityö -kehittämisverkoston sivuilta verkostotapaamisen materiaalit.