Vuosittainen tapahtuma

Unelmien liikuntapäivä kannustaa kaikenikäisiä kuntalaisia liikkeelle

Unelmien liikuntapäivänä 10.5. annetaan lahjaksi liikettä. Myös kunnat voivat monin tavoin osallistua tai olla mahdollistamassa päivää. Kunta voi esimerkiksi tarjota liikkujien käyttöön tiloja tai viestiä kaikille avoimista liikuntapaikoista ja ulkoilureiteistä. Kunnat voivat kannustaa erilaisia organisaatioita ja kuntalaisia järjestämään pieniä ja suuria liikkumisen tapahtumia.

Muistathan myös innostaa eri ikäisiä kuntalaisia osallistumaan päivänne tapahtumiin. Poimi Pirkkalan, Salon ja pohjoiskarjalaisten hyvät vinkit käyttöösi!

Pirkkalan keskuskentällä tapahtuu

Pirkkalassa kunta vastaa paikkakunnan yhteisen tapahtuman koordinaatiosta. Tapahtumaa toteuttamaan on kutsuttu mukaan liikuntaseuroja, eri alojen järjestöjä, yhdistyksiä ja yrityksiä, jotka tavalla tai toisella edistävät kuntalaisten liikkumista, harrastamista ja hyvinvointia.

– Lähestyimme eri tahoja laajalla kirjolla, ja mukaan tähän Unelmien liikuntapäivä Pirkkalassa -tapahtumaan lähti yli 30 paikallista toimijaa. Tapahtumassa on tarjontaa vauvasta vaariin, iloitsee kunnan liikunnanohjaaja Olli-Pekka Toikkonen.

Tapahtumassa kuntalaiset pääsevät kokeilemaan Pirkkalan keskuskentällä ja sen lähialueilla erilaisia itseään kiinnostavia liikkumisen mahdollisuuksia.

– Mukana on paljon perinteisiä liikuntaseuroja ja muita yhdistyksiä, mutta lisäksi myös esimerkiksi seurakunta, vapaapalokunta ja jopa poliisiammattikorkeakoulu.

– Idea tapahtumakoordinaatiosta lähti seuraparlamentista. Vastasimme kunnassa mielellämme seurojen pyyntöön. Suosittelen mallia lämpimästi myös muille kunnille. Kunnilla on hyvät suhteet paikallisiin toimijoihin ja monipuoliset viestinnän kanavat, joilla tavoitetaan kuntalaisia laajasti. Suhteellisen pienellä panostuksella saadaan laajasti liikettä aikaiseksi, Toikkonen summaa.

Salossa Unelmien liikuntapäivällä on jo pitkät perinteet

Salossa Unelmien liikuntapäivä on saanut kuntalaisia liikkeelle jo useana vuonna. Tänäkin keväänä tapahtumien ilmoittaminen on päässyt hyvin käyntiin. Seniorit ja juniorit -tapahtumassa lapset liikkuvat yhdessä isovanhempiensa kanssa kierrellen erilaisia tehtävärasteja. Illalla kuntalaiset pääsevät tutustumaan itämaiseen tanssiin tai mittaamaan kevätkuntoaan avoimissa maastomestaruuskisoissa. Lisää ohjelmaa mahtuu Salossakin edelleen mukaan.

Salon liikuntapalveluiden tiedotussihteeri Terhi Sinnelä vinkkaa, kuinka tapahtumien järjestäminen kunnan näkökulmasta käytännössä onnistuu:

– Ensinnäkin kannustamme eri toimijoita lähtemään mukaan päivään. Laitamme suoria viestejä yhdistyksille, kouluille ja päiväkodeille. Pikku bonuksena olemme lupautuneet tarvittaessa auttamaan tapahtuman kirjaamisessa tapahtuman Unelmien liikuntapäivän karttapalveluun.

Kunta voi tukea tapahtumien järjestämistä tiedotuksella.

– Olemme saaneet sosiaalisessa mediassa kiitettävää näkyvyyttä, ja markkinoimme Salossa tapahtumia myös joka talouteen jaettavassa kaupunkitiedotteessa ja isoissa tapahtumissa.

Unelmien liikuntapäivään on tärkeää kutsua kaikki mukaan.

– Olemme kaikissa kanavissa nostaneet esille sitä, että Unelmien liikuntapäivään on meillä jokaisella mahdollisuus osallistua. Toteutetaan yksinkertainen asia yksinkertaisesti! Sinnelä toteaa.

Pohjois-Karjalassa penkkilenkkeillään

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus koordinoi alueellista Anna sydämestäsi -nimikkopenkkikampanjaa: lahjoittaja rahoittaa puistonpenkkejä kampanjassa mukana olevien kuntien reitistöille ja katuosuuksille. Nimikkopenkkikampanjan penkit otetaan virallisesti käyttöön Unelmien liikuntapäivänä 10.5.2022.

– Kampanjamme tuotti 40 penkkiä. Ne sijoitetaan viiden kunnan alueelle. Erityisen aktiivisesti penkkejä lahjoitettiin esimerkiksi parin tuhannen asukkaan Rääkkylässä, joka saa koko potista kahdeksan penkkiä, toteaa projektia koordinoinut terveyden edistämisen asiantuntija Tiina Vlasoff Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta.

– Rääkkylässä asuu paljon ikäihmisiä ja kävely on täällä suosittu liikuntamuoto, kertoo kunnan vapaa-aikasihteeri Jyrki Kymäläinen. – Penkkejä sijoitellaan suosittujen reittien varrelle ja siten mahdollistetaan monien kuntalaisten aktiivista liikkumista. Kunta huolehtii penkkien asennuksesta ja niiden huollosta jatkossa.

Ensimmäinen yhteinen penkkeihin liittyvä tapahtuma järjestetään heti Unelmien liikuntapäivän jälkimainingeissa. Kuntalaisia kutsutaan silloin mukaan penkkilenkille, joka päättyy yhteisille kotakahveille.

Lisätietoja

• Kuntaliiton erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walker, mari.ahonen-walker(at)Kuntaliitto.fi puh. +358 50 452 6433
  • Suomen Olympiakomitean erityisasiantuntija Matleena Livson, matleena.livson(at) olympiakomitea.fipuh. +358  40 770 2924

Mikä on Unelmien liikuntapäivä?

Unelmien liikuntapäivä on vuosittain 10.5. järjestettävä kaikenlaisen liikkumisen kokeilu- ja pop-up-päivä. Päivän tavoitteena on innostaa ihmisiä liikkumaan ja löytämään uusia tapoja liikkua.

Unelmien liikuntapäivää koordinoi ja tapahtumasivustoa ylläpitää Suomen Olympiakomitea. Lukuisat liikunta-, urheilu- ja terveysorganisaatiot sekä kunnat edistävät tapahtumaa.

Tutustu liikkumisen juhlapäivään ja ilmoita oma tapahtumasi mukaan.

Tapahtumaa järjestettäessä voit hyödyntää yhteisiä somemateriaaleja. Materiaaleja on useissa eri formaateissa, myös ruotsiksi ja englanniksi. Käytä hyväksesi laaja aineistopankki.

Somessa on käytössä #unelmienliikuntapäivä -tunniste.

Ilmoittaudu kuntien hyvinvointiseminaariin!

Kevään innostavin HYTE-tapahtuma on Kuntien hyvinvointiseminaari, jonka teemana on tänä vuonna elinympäristö hyvinvoinnin lähteenä.

Maksuton tilaisuus järjestetään Kuntatalolla Helsingissä tiistaina 14.5. klo 9.30-15.30.