Uudet kestävät kunnat

Uudet kestävät kunnat -videosarjassa visioidaan kuntien tulevaisuutta

Kunnissa eletään merkittävien muutosten aikaa, joka tarjoaa mahdollisuuden rakentaa kuntia uudenlaiselle perustalle. Kuntaliitto on yhdessä kuntien kanssa lähtenyt avartamaan näkymää siitä, miltä tulevaisuuden kunnissa voisi näyttää. Tavoitteena on sosiaalisesti, ekologisesti, teknologisesti ja taloudellisesti kestävät kunnat - toisin sanoen kunnat, jotka onnistuvat tehtävässään palvella kuntalaisia hankalienkin haasteiden keskellä.

Uudet kestävät kunnat -työssä esiin nousseista havainnoista ja ideoista on muodostettu kuusi visiota kuntakentälle. Visiointia on tehty Kuntaliiton verkostoissa ja siinä on hyödynnetty tutkimustietoa, ennakointiaineistoja, työpajoja, ryhmähaastatteluja ja aivoriihien tuloksia. Nyt julkaistut visiot on tarkoitettu inspiraatioksi kuntien tulevaisuustyöhön, joka jatkuu ja tarkentuu yhdessä kuntien kanssa.

Miltä kuulostaa kuntien yhteinen visio? Mitkä teemat painottuvat tulevaisuuden kunnassa? Millaiset visiot muodostuvat erilaisia kuntatyyppejä - isoja kaupunkeja, seutukaupunkeja, kehyskuntia, pieniä kuntia sekä ruotsin- ja kaksikielisiä kuntia varten?

Kaikki kuusi visiota löytyvät kokonaisuudesta uudet kestävät kunnat. Alta löytyy upotuksena kuntakentän yhteinen visio.

Ensimmäinen visio: Yhteinen visio kuntakentälle