Uusia ohjeita jätehuoltomääräysten laatimiseen - Kattava opas nyt käytettävissä

Kuntaliiton opas jätehuoltomääräysten laatimiseen on uudistettu vastaamaan heinäkuussa 2021 muutetun jätelain vaatimuksia.Oppaan pääasialliset käyttäjäryhmät ovat kunnallisia jätehuoltoviranomaisia, jätelaitoksia ja valvontaviranomaisia, mutta opas sisältää paljon tietoa kunnallisesta jätehuollosta eri sidosryhmille ja muillekin aiheesta kiinnostuneille.

Uudistetun jätelain myötä kaikki kunnalliset jätehuoltomääräykset on syytä päivittää ajanmukaisiksi. Oppaan tarkoitus on tukea kunnallisten jätehuoltomääräysten valmistelua ja niistä päättämistä nimenomaan uudistetun jätelainsäädännön lähtökohdista sekä alueelliset ja paikalliset erityispiirteet huomioon ottaen. Päivityksessä on otettu huomioon myös vuosien varrella jätelakiin tehdyt muut muutokset, kuten kuntavastuun rajaus ja kunnan toissijaista jätehuoltopalvelua koskevat käytäntömuutokset.

Jätehuollossa tavoitteena on lisätä jätteen kierrätystä voimakkaasti siten, että vuonna 2025 Suomen yhdyskuntajätteistä kierrätettäisiin 55 %, 60 % vuonna 2030 ja 65 % vuonna 2035. Sen vuoksi kesällä 2021 voimaan tulleessa jätelaissa kiinnitettiin erityistä huomiota toimiin, joilla kierrätystä saadaan lisättyä asteittain. Lain ja asetuksen tasolle on tuotu eri toimijoita koskevat jätteiden erilliskeräyksen vähimmäisvelvoitteet huoneisto- tai kilomäärärajoina. Kunnat voivat jätehuoltomääräyksillään tiukentaa jäteasetuksen velvoitteita. Toisaalta kunnat voivat tiettyjen lain edellytysten täyttyessä määräaikaisesti myös löyhentää velvoitteita. Kierrätyksen edistämisessä paikallistason toimilla on huomattava vaikutus, ja siksi jätehuoltomääräysoppaassa esitetään ohjeita siitä, miten alueilla jätelain säädöksiä voidaan täsmentää.

On suositeltavaa, että eri puolilla Suomea jätehuoltomääräysten rakenne ja muoto olisivat yhdenmukaisia, vaikka itse määräysten pykäläkohtaiset sisällöt voivat poiketa toisistaan. Viranomaisen tulee siis tietyiltä osin käyttää alue- ja tapauskohtaista harkintaa, vaikka taustalla on muistettava kuitenkin uuden jätelainsäädännön asettamat tiukat reunaehdot esimerkiksi erilliskeräykselle ja jätteenkuljetukselle.

Opas on päivitetty Kuntaliiton hankkeessa Kiertotalous tehokkaasti kuntiin. Se korvaa Suomen Kuntaliitto ry:n vuonna 2014 samalla nimellä julkaiseman aiemman oppaan. Oppaasta on saatavilla myös muokattava word-versio. Seuraavaksi hankkeessa työstetään ohjeita jätetaksan laatimiseen kevään 2022 aikana. Työtä rahoittavat Kuntaliiton lisäksi ympäristöministeriö ja Suomen Kiertovoima KIVO.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!