Julkaisun kansi

Ojala Satu, Innala Tuulia & Nurmikolu Marko
Julkaisupäivä
Kuvaus
Opas kunnallisten jätehuoltomääräysten valmistelijoille ja päättäjille

Oppaan tarkoitus on tukea kunnallisten jätehuoltomääräysten valmistelua ja niistä päättämistä uudistetun jätelainsäädännön lähtökohdista sekä alueelliset ja paikalliset erityispiirteet huomioon ottaen. Oppaan on tarkoitus palvella kuntien jätehuoltoviranomaisia siten, että määräykset kohtelevat eri osapuolia eri puolella Suomea tasapuolisesti, kuitenkin paikalliset ja alueelliset erityispiirteet huomioon ottaen.

Jätehuoltoviranomaiset päättävät kunnallisista jätehuoltomääräyksistä itsenäisesti. On kuitenkin tärkeää, että kaikissa eri alueiden jätehuoltomääräyksissä velvoitteet jätelainsäädännön tarkennuksina kohdistetaan kuntalaisille ja jätehuollon toimijoille yhdenmukaisesti koko Suomessa. Siksi oppaan päärakennetta on suositeltavaa noudattaa. Itse määräysten pykäläkohtaisissa teksteissä on erittäin tärkeää tehdä tapauskohtaista harkintaa.

Tämä opas on Suomen Kuntaliitto ry:n vuonna 2014 samalla nimellä julkaiseman oppaan uudistettu versio. Oppaan rakenne ja myös ohjeellisten jätehuoltomääräysten rakenne ovat pysyneet pääasiallisesti samoina, mutta useiden pykälien sisältöjä ja niihin liittyviä ohjeita ja perusteluita on jouduttu uudistamaan oleellisestikin.
Julkaisupäivä
Painos