Pride-kuukausi näkyy kunnissa liputuksena, tapahtumina ja sosiaalisessa mediassa

Koko kesäkuun ajan vietetään yhdenvertaisuutta edistävää Pride-kuukautta. Kuntaliitto lähetti kuntiin kesäkuun alussa kyselyn, jossa selvitettiin, millä eri tavoin kunnat osallistuvat tapahtumaan ja Pride-kuukauden viestintään.

Kyselyyn vastasi 62 kuntaa, joista kolmisenkymmentä ilmoitti liputtavansa Pride-kuukauden aikana ja lähes 40 tukevansa alueen yhteisöjen järjestämiä tapahtumia eri tavoin.

- Kokonaisuudessaan kiinnostus esimerkiksi Pride-liputusta kohtaan on kasvanut viime vuosina. Tarkkaa lukua liputtavista kunnista ei tilastoida. Kunnat voivat itse päättää liputtavatko vai eivät ja liputuksiin liittyvät käytännöt vaihtelevat kunnittain, toteaa Kuntaliiton kehittämispäällikkö Maria Salenius.

Vastausten perusteella yleisin liputuspaikka on kaupungintalo. Osa kunnista liputtaa useissa toimipisteissä, kuten koulukeskuksissa, tytäryhtiöissä tai muussa näkyvässä paikassa kuten torilla.

Kunnat tarjoavat tapahtumiin tiloja ja puistoja

Monet kunnat mahdollistavat Pride-tapahtumia esimerkiksi tarjoamalla käyttöön tapahtumille sopivia tiloja. Esimerkiksi nuorisotalon tiloja, kirjastoja, puistoja ja liikuntapaikkoja annetaan tapahtumakäyttöön.

Seinäjoella kulttuuri- ja taidekeskus, kirjasto ja eri liikuntapaikat ovat antaneet tiloja Pride-tapahtumien käyttöön. Tampereella kaupunki on tarjonnut päälavan juhlalle sekä muita kaupungin tiloja tapahtumien käyttöön.

Myös puistoja on hyödynnetty Pride-kuukauden eri tapahtumissa. Esimerkiksi Lappeenrannassa, Ylöjärvellä, Jämsässä, Kokemäellä ja Oulussa on järjestetty tai järjestetään Pride-aiheisia piknik-tapahtumia.

Turussa Aurajoen ylittävä Kirjastosilta valaistaan sateenkaaren värein Pride-kulkueen päivänä.

Nuorisotoimet ja -valtuustot aktiivisia järjestäjiä

Nuorisotoimi tai -valtuusto on vastausten perusteella aktiivinen taho monessa kunnassa Pride-tapahtumien järjestämisen suhteen.

Esimerkiksi Inarin kunnassa nuorisovaltuusto järjestää jo toisen kerran Inari Pride -tapahtuman elokuussa.

Myös Jämsässä nuorisovaltuuston organisoimaa Pride-henkistä picnik-tapahtumaa vietettiin ennen juhannusta. Lisäksi esimerkiksi Kangasalla nuorisotoimi on huolehtinut liputusjuhlallisuuksista sekä sen viestinnästä.

Yhdenvertaisuus esillä läpi vuoden

Kyselystä kävi ilmi, että monissa kunnissa järjestetään myös omia yhdenvertaisuuteen liittyviä teemapäiviä virallisen Pride-kuukauden ulkopuolella. Esimerkiksi Polvijärvellä järjestettiin yhdenvertaisuuskävely jo toukokuussa, jolloin vietettiin Pohjois-Karjalan Pride-viikkoa. Lisäksi mm. Keravalla järjestetään Keski-Uudenmaan Pride-tapahtuma elokuun lopussa.

- Kunnilta edellytettävät lakisääteiset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat sekä palveluissa kuten kouluissa tehtävät suunnitelmat, tukevat kuntien tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä läpi vuoden, kiteyttää Salenius.

Kyselyn mukaan liputuksen, tapahtumien ja tilojen mahdollistamisen lisäksi useassa kunnassa Pride-teema on päätetty nostaa esille sosiaalisessa mediassa tai kunnan verkkosivuilla.

Miksi minun pitäisi heteromiehenä välittää Pridesta?

Pride-kuukausi on queer-äänten aika, jolloin voimme juhlia ja osoittaa kiitollisuutta jo tehdystä työstä. On aika arvostaa osallistavaa yhteiskuntaa. Olemme edistyneet, mutta paljon työtä on vielä tekemättä.

lateral-image-left