Jarkko Lahtinen on varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

jarkko Lahtinen twitterissä @JLtwiitti

Hallitus päätti budjettiriihessä alentaa varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja 70 miljoonalla eurolla. Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi alustavan esityksensä maksualennuksen toteuttamisesta 28.9.2020. Ehdotuksen mukaan tulorajoja korotetaan 31 prosentilla. Samanaikaisesti toisen lapsen enimmäismaksu

Loppukevään puhuttavin aihe on ollut perusopetuksen turvallinen palaaminen lähiopetukseen. Koululaiset kirmaavat pian kesälomille, jonka myötä ryhmäytymiset, kokoontumiset ja turvallisuus siirtyvät koko päivän osalta enemmän huoltajien vastuulle. Sen sijaan varhaiskasvatuksessa toiminta jatkuu yhä

Epidemia tuli ja porhalsi myös Suomeen. Maaliskuun puolivälissä Suomessa tehtiin ratkaisuja ja rajoituksia, joita ei ole oikeastaan kenenkään työuralla vielä koettu. Rajoitukset vaikuttivat myös varhaiskasvatukseen. Lapsilla on tässäkin tilanteessa oikeus saada varhaiskasvatusta riippumatta