
Jarkko Lahtisen blogi
Päiväkodin johtajan kelpoisuusehto on korjattava – nyt tarvitaan päätöksiä, ei työryhmiä

Päiväkodin johtajan tehtävä on kriittinen osa laadukasta varhaiskasvatusta. On perusteltua, että tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Nykyinen lainsäädäntö kuitenkin vaatii päiväkodin johtajalta nimenmoaisesti kasvatustieteiden maisterin tutkinnon suorittamista – vaikka varhaiskasvatuksen sosionomeilla olisi vuosien kokemus, johtamisosaamista ja ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK). Tämä on paitsi epäoikeudenmukaista, myös kestämätöntä.
Kuntaliitto, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ja KT Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat ovat useasti esittäneet selkeitä perusteluja sille, miksi sosionomeille tulisi avata mahdollisuus pätevöityä päiväkodin johtajaksi YAMK-tutkinnon kautta. Hallitusohjelmassa on kirjaus, jonka mukaan tämä mahdollisuus tulisi selvittää. Nyt tätä "selvittämistä" ollaan viemässä eteenpäin perustamalla erillinen työryhmä. Kysyn suoraan: tarvitaanko tähän todella työryhmää?
Kyse ei ole monimutkaisesta lainsäädäntöhankkeesta, vaan poliittisesta tahdosta. Tarvittavat tiedot, osaamiskriteerit ja koulutusrakenteet ovat jo olemassa. Päätöksenteon aika on nyt – ei tarvita pitkittämistä työryhmätyöskentelyllä, jossa jo ennalta tiedetään eri osapuolten näkemykset.
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ja Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL vastustavat muutosta jyrkästi. Heidän mukaansa kelpoisuusvaatimusten väljentäminen vaarantaisi varhaiskasvatuksen pedagogisen laadun ja lasten yhdenvertaisuuden. Huoli on ymmärrettävä huoli, mutta samalla se ohittaa sen tosiasian, että varhaiskasvatus on moniammatillinen kenttä, jossa myös YAMK-tutkinnon suorittaneilla sosionomeilla on tärkeä rooli – myös päiväkodin johtajina.
OAJ:n väite siitä, ettei päiväkodin johtajista ole pulaa, ei vastaa kuntien näkemyksiä. Monilla alueilla on vaikeuksia löytää kelpoisia johtajia, ja eläköitymisen myötä tilanne kärjistyy. Lisäksi OAJ:n näkemys siitä, että vain kasvatustieteellinen koulutus takaa pedagogisen laadun, on liian kapea. YAMK-tutkinnot tarjoavat vahvaa johtamisosaamista, ja tarvittava pedagoginen pätevyys voidaan varmistaa täydennyskoulutuksella.
On myös ristiriitaista, että OAJ toisaalta kannustaa sosionomeja hakeutumaan kasvatustieteiden maisterikoulutukseen, mutta ei kuitenkaan pidä hyväksyttävänä, että he voisivat toimia päiväkodin johtajina YAMK-tutkinnolla ja vuosien kokemuksella. Tämä ei ole johdonmukaista eikä edistä varhaiskasvatuksen kehittämistä. Tämä ei ole johdonmukaista, eikä se palvele varhaiskasvatuksen kehittämistä.
Päiväkodin johtajuus ei ole vain pedagogista johtamista. Se on myös henkilöstöjohtamista, talouden hallintaa, kehittämistyötä ja tiivistä yhteistyötä perheiden kanssa. Näissä kaikissa YAMK-tutkinnon suorittaneet sosionomit ovat vahvoilla. Heitä ei tule sulkea ulos johtotehtävistä vain tutkintonimikkeen perusteella.
On aika päivittää kelpoisuusvaatimukset vastaamaan tämän päivän todellisuutta. Sosionomeille on luotava virallinen ja selkeä väylä kelpoistua päiväkodin johtajaksi YAMK-tutkinnon kautta ilman turhan pitkiä lisäopintovaateita. Tämä ei heikennä laatua – se vahvistaa sitä. Ennen kaikkea se kertoo, että arvostamme kaikkia varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja heidän osaamistaan.
Työryhmien aika on ohi. Nyt tarvitaan päätöksiä.

Ilmoittaudu mukaan Sivistyksen ajankohtaistunti – webinaareihin!
Sivistyksen ajankohtaistunti on Kuntaliiton webinaarisarja, jossa käsitellään muun muassa varhaiskasvatukseen, peruskouluuun ja toisen asteen koulutukseen liittyviä teemoja. Webinaareja pidetään noin kuusi vuodessa.

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla
Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää