Marianne Pekola-Sjöblom on Kuntaliiton tutkimuspäällikkö.

Twitterissä: @M_PekolaSjoblom

Tämänvuotiset kuntavaalit joutuivat kovalle koetukselle koronan aiheuttaman poikkeustilanteen takia. Kuntavaalikansa oli päässyt vasta kertaalleen opettelemaan äänestämistä keväällä aiempien lokakuun vaalien sijaan. Syksyllä 2012 valittujen kunnanvaltuutettujen valtuustokausi venyi

Kukapa olisi uskonut, että olisimme tässä tilanteessa vielä tänäkin keväänä - vuosi ensimmäisten koronaviikkojen jälkeen. Kun teimme Kuntaliitossa vuosi sitten vapun alla kunnille korona-ajan haasteita kartoittaneen kyselyn, pohdimme alkaako koronan jälkihoitovaihe kunnissa puolen vuoden vaiko vasta

Vuodenvaihteen lähestyminen merkitsi monien viranomaisten ja myös mediassa herännyttä kiinnostusta uuden vuoden tuomiin muutoksiin. Vielä 10 vuotta sitten kuntaliitokset täyttivät median - ja silloinhan niitä toteutuikin lähes historiallisen paljon. Siirtyminen 2020-vuosikymmenelle ei tuonut suuria