Elisa Kettusen blogi 15.2.2024

Digiviikko kokoaa kuntien ajankohtaista digiasiaa viiteen päivään

Kuntien digiviikko tulee nyt jo kolmatta kertaa – jatkumona vuosina 2018-2021 pidetyille kuntien digitalisointipäiville. Tänä vuonna digiviikko järjestetään 3.-7.6.2024.

Tänä vuonna digiviikolle ei ole nimetty erityistä teemaa – vaikka tekoälyä sellaiseksi pohdittiinkin. Halusimme korostetusti järjestää digiviikon kuntien ajankohtaistapahtumana, jossa eri näkökulmat, teemat, toimialat ja teknologiat pääsevät esiin – punaisena lankana on joka tapauksessa kunta ja digitalisaatio ja ajankohtaisuus.

Tekoälyaiheet ovat hyvin tervetulleita, mutta mitään erityistä painostusta emme tähän suuntaan halunneet ottaa – kunnissa tapahtuu paljon myös monista muista näkökulmista, kuin tekoälyn kautta. Mitä digiviikko sitten voi antaa eri tahoille?

• Yrityksille - digiviikko on hyvä tilaisuus esitellä kunnille uusia innovaatioita, palveluita ja tuotteita - ja myös niitä tekoälyratkaisuja kiinnostuneelle kuntayleisölle.
  • Verkostoille, järjestöille, erilaisille kuntakumppaneille - tule esittelemään mitä te teette ja kuinka kunnat voivat päästä mukaan yhteistyöhön
  • Valtion toimijoille, kuten ministeriöille ja virastoille - tuo ajankohtaisin kuntia koskeva kehittäminen ja muutokset esille, valmiille kuntayleisölle ja ehkä omia verkostoja laajemmalle kuulijakunnalle. Digiviikko on erinomainen tilaisuus myös taustoittaa päätöksiä ja käydä keskustelua kuntien kanssa.
  • Poliittisille toimijoille - avata pohdintoja päätösten takana, kuulla kuntien ajatuksia
  • Tutkijat ja opiskelijat - kunta-alan digitalisaation ja tietohallinnon tutkimusta tehdään monissa eri korkeakouluissa ja tutkimusaloilla. Haluamme antaa mahdollisuuden esitellä omaa opinnäytetyötä tai tutkimusta Kuntien digiviikolla.
  • Kunnille - digiviikko on mahdollisuus kunnille tuoda esiin ja jakaa omassa kunnassa tehtyä työtä ja kehittämistä digitalisaatioteemoissa tai kutsua muita mukaan kehittämään yhdessä uutta! Ja tietysti koko viikon tarjonta on teitä varten - tervetuloa mukaan!

Digiviikko on erilainen tapahtuma - osallistumiskynnys on matala, mutta tapahtumat täytyy muistaa laittaa itselleen ylös!

Viime vuonna Kuntien digiviikko tavoitti yhteensä noin 2000 osallistujaa – pääosin verkossa teamsin kautta toteutettavissa tilaisuuksissa. Teemaviikon luonne on hieman erilainen, kuin yleensä isoissa tapahtumissa. Sen vuoksi tapahtumasta saa eniten irti, kun seuraa digiviikon viestintää ja vähitellen julkaistavaa ohjelmaa koko kevään ajan – merkiten itseä kiinnostavat sisällöt itselle ylös kalenteriin jo hyvissä ajoin.

Valtaosa digiviikon ohjelmasta ei vaadi ilmoittautumista, mutta vastapainoksi osallistujan täytyy itse muistaa merkitä tapahtumat kalenteriinsa – ilman ilmoittautumista emme tiedä keitä eri tilaisuuksiin on tulossa. Pieni osa tapahtumista vaatii ilmoittautumisen ja joskus tapahtumia on voitu rajata vain valikoiduille ryhmille, esimerkiksi vain tietyn verkoston jäsenille tai vain kuntaosallistujille. Valtaosa tapahtumista on kuitenkin teams-linkin päässä ja tervetulleita linjoille ovat kaikki aiheesta kiinnostuneet. Ohjelma kootaan sekä digiviikon sivuille, että Kuntaliiton tapahtumakalenteriin. Osallistumislinkit julkaistaan tapahtumasivuilla toukokuun kuluessa.

Keskiviikkona 5.6 tapaamme kasvokkain Kuntatalolla Helsingissä ja silloin ohjelmassa on aamupäivällä laajasti kiinnostavia aiheita ja iltapäivällä rinnakkaisseminaareissa sekä kuntien, että yritysten ehdottamia aiheita. Keskiviikko antaa mahdollisuuden saada hyvä yleiskuva siitä, mitä kaikkea nyt on meneillään ja päästä juttelemaan kollegoiden kanssa kunnista sekä myös yritysten kanssa.

Mitä uutta 2024?

Vuosi 2024 on vaalivuosi ja digiviikon aikaan erittäin ajankohtaista ovat myös eurovaalit. On selvää, että EU-teemat tulevat näkymään myös digiviikon ohjelmassa. Tänä vuonna haluamme kutsua mukaan myös kuntien näkökulmasta kiinnostavaa tietohallinnon ja digitalisaation tutkimusta ja opinnäytetöitä tekeviä. Jos teet opinnäytetyötä tai tutkimusta aihepiiristä, jätä ehdotuksesi meille.

Kutsumme mukaan myös tekoälyteemaisia esimerkkejä. Digiviikolla tavoitat tavallista helpommin yhdellä kertaa digiasioista kiinnostuneita kuntien asiantuntijoita, päättäjiä ja kehittämisestä kiinnostuneita henkilöitä.

Haku Digiviikolle on nyt auki: jätä oma ehdotuksesi puheenvuorosta tai esityksestä digiviikon sivuilla olevan lomakkeen avulla. Hakemusta ei kannata jättää viime tippaan – kokoamme ohjelmaa kevään aikana ja seuraamme ehdotuksia pitkin matkaa!

Tule mukaan rakentamaan kiinnostavaa Kuntien digiviikkoa!

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on kuntien digitalisoinnin kehittämispäällikkö Kuntaliitossa.

Twitterissä: @elisakettunen

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.