Arjen pelastajat

Arjen pelastat on kuntalaisten itse ideoima konsepti, jossa nuorten ja ikäihmisten välistä kuilua pyritään kuromaan umpeen erilaisten yhteistyömuotojen avulla. Tavoitteena on saada nämä ryhmät tukemaan toistensa hyvinvointia.

Mistä on kyse?

Arjen pelastajat on uusi lähipalvelu- ja yhteistyömalli kunta-kuntalainen ja järjestöyhteistyössä, jossa nuorista kootaan kuntaan tai yhteisöön joukko, joka tarjoaa lähialueellaan apua vanhemmille ihmisille pienissä arjen askareissa – kauppakassin kantamisesta postin hakemiseen ja iltapäiväkävelyseuraan.

Asiakaslähtöiset lähipalvelut

Lähipalvelut ovat keskeinen osa kuntalaisen arkea ja ne näkyvät jokapäiväisessä toiminnassamme. Ainoastaan kuntalainen itse tietää, mitkä ovat hänen omat lähipalvelunsa, niitä ei voida määritellä valtakunnallisella tasolla. Asiakaslähtöinen lähipalveluiden kehittämisen prosessi on työtapa lähipalveluiden määrittelyyn ja kehittämiseen. Prosessia on kehitetty yhdessä Kainuun pilottikuntien: Hyrynsalmen, Kajaanin, Kuhmon, Oulun, Paltamon, Ristijärven, Sotkamon ja Suomussalmen kanssa. Kehittämisen lähtökohtana on ollut pohdinta siitä, mitä ovat kuntalaislähtöiset lähipalvelut ja mikä on kunnan rooli lähipalveluiden monituottajamallissa.

Arjen pelastajat - prosessi

Kuvaus siitä mitä tehtiin.

narrow

Arjen pelastajat - opit

Mitä prosessin aikana opittiin

narrow

Arjen pelastajat -julkaisu

Asiakas- ja käyttäjälähtöistä lähipalvelujen kehittämistä Kainuussa yhdessä kuntalaisten kanssa.

lateral-image-left

Palvelupäiväkirja (video)

Palvelukartta (video)

Passi & Ripatti oy