Julkaisun kansi

Pernu Maria, Nemlander Anu
Julkaisupäivä
Kuvaus
Kuntaliitto on julkaissut keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannusvertailuraportteja vuodesta 2001 lähtien. Vertailussa mukana olleiden kuntien ja kuntayhtymien määrä onkin vuosien varrella vaihdellut, mutta määrä on vakiintunut noin kymmeneen. Vuoden 2020 vertailussa mukana olivat Kainuu, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Lohja, Loviisa, Porvoo, Salo ja Sipoo, joiden väestö on yhteensä 341 037 asukasta ja se kattaa 6,2 % koko maan väestöstä. Keusote on myös mukana vertailussa, mutta Keusoten tiedot eivät ehtineet mukaan julkaistavaan versioon.

Koronapandemian tuomat vaikutukset näkyvät kuntataloudessa niin ylimääräisinä välillisinä ja välittöminä kustannuksina kuin myös paineina palvelujen järjestämiseen erityisesti sosiaalihuollossa vastaten lastensuojelun ja mielenterveyspalveluiden kasvaneeseen kysyntään. Suurimmat kustannukset aiheutuvatkin juuri sosiaalihuollon sekä erikoissairaanhoidon palveluista. Kunnat ovatkin tässä julkaisussa tuoneet osittain esille myös koronasta aiheutuneita kustannuskertymiä.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko