Julkaisun kansi

Kuntaliitto & Folktinget
Julkaisupäivä
Kuvaus
Tukiaineiston tarkoituksena on antaa työkaluja tulevien kaksikielisten hyvinvointialueiden ruotsinkielisen sosiaali- ja terveydenhuollon valmisteluun.

Lisäksi tarkoituksena on antaa työkaluja ruotsinkielistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan kahden erityistehtävän valmisteluun. Toinen erityistehtävä koskee yhteistyösopimusta, joka kaksikielisten hyvinvointialueiden tulee solmia ja jonka valmistelun yhteensovittaminen on Varsinais-Suomen hyvinvointialueen vastuulla. Toinen tehtävä on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tehtävä tukea ruotsinkielisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehitystä koko maassa.

Kielellisten oikeuksien toteutuminen järjestettäessä sosiaali- ja terveydenhuoltoa vaatii keskittymistä sekä palveluverkostoon että viranomaishallintoon. Ruotsinkielisen palvelun turvaamiseksi vaaditaan järjestelmällistä työtä, asiakkaan kielen huomioivia rakenteita ja henkilökunnan kielitaitoa. Tukiaineisto sisältää työkaluja tähän työhön.
Julkaisupäivä
Tiedoston koko