Julkaisun kansi

Kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen kuntalisät ja palveluseteli

Tekijät
Lahtinen Jarkko, Svartsjö Mikko
Julkaisupäivä
Kuvaus
Selvitys kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen kuntalisistä ja niiden maksatusperusteista sekä palvelusetelistä.

Kuntaliitto selvitti huhti–toukokuussa 2022 Manner-Suomen kunnille suunnatulla kyselyllään varhaiskasvatuksen tilaa kunnissa. Kysely toteutetaan joka toinen vuosi. Edellinen kysely tehtiin poikkeuksellisesti syksyllä 2020 kevään COVID-19 pandemiatilanteen vuoksi. Kyselyllä kartoitettiin kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä ja perusteita niiden maksamiseen sekä palvelusetelin käyttöä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi kyselyllä kartoitettiin kuntien varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen periaatteita ja asiakasmaksulakimuutoksen vaikutuksia maksutuottoihin.

Tämä raportti käsittelee varhaiskasvatuksen kotihoidon tuen kuntalisiä, yksityisen hoidon tuen kuntalisiä sekä palvelusetelin arvoa ja käyttöä varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen osalta julkaistaan erillinen selvitys.

Julkaisussa on 70 sivua.
Julkaisupäivä