Kunnissa toteutettujen ja tulevien uudistusten tutkimusohjelma vuosina 2014 - 2018

ARTTU2-tutkimusohjelma

Kuntaliiton koordinoima ARTTU2-tutkimusohjelma selvittää kunnissa tote​utettujen ja tulevien uudistusten tuomien muutosten vaikutuksia kuntiin ja kuntalaisiin. Ohjelma käynnistyi loppuvuodesta 2014, ja se kestää alkukevääseen 2018. Tutkimusohjelmassa on mukana 40 tutkimuskuntaa, jotka edustavat erikokoisia ja -tyyppisiä kuntia eri puolilta Suomea. ​

ARTTU2 on jatkoa 2008 — 2012 toteutetulle vastaavantyyppiselle Paras-arviointitutkimusohjelmalle. ARTTU2 tuottaa systemaattista ja vertailukelpoista tutkimustietoa yhtäältä kuntiin kohdistuneiden ja kohdistuvien uudistusten ja toisaalta kuntien itse toteuttamien uudistusten seurauksista. Se selvittää, miten uudistukset ovat vaikuttaneet muun muassa kunnallisiin palveluihin, demokratiaan ja johtamiseen, kuntatalouteen sekä yhdyskuntarakenteeseen ja elinvoimaan.

ARTTU2-ohjelman uutiset ja tiedotteet löydät täältä »

ARTTU2-osaprojektit

Tutkimusohjelma koostuu useista osaprojekteista, jotka on ajoitettu toteutettaviksi vuosina 2014 — 2017. Jokaisella osaprojektilla on oma ajoituksensa ja tarkka tehtävärajaus.

Tutkimusohjelman rahoittajina toimivat Suomen Kuntaliitto, osallistujakunnat, valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä muita ministeriöitä. Tutkimusohjelman eri osatutkimukset toteutetaan yhteistyössä eri yliopistojen kanssa.

ARTTU2-kunnat

ARTTU2-tutkimusohjelmassa on mukana kaikkiaan 40 erityyppistä ja erikokoista kuntaa eri puolelta Suomea. Tutkimusohjelmaan osallistuvien kuntien valintakriteereinä on käytetty mm. alueellista sijaintia, kuntakokoa ja kielisuhteita.

ARTTU2-tutkimuskunnat 2014-2018 kartalla
40 ARTTU2-tutkimuskuntaa kartalla
ARTTU2-kunnat kuntakokoluokittain

ARTTU2-tutkimuskunnat ovat:
Askola, Espoo, Hattula, Hirvensalmi, Hollola, Hämeenlinna, Inari, Jyväskylä, Kankaanpää, Keitele, Kemiönsaari, Keuruu, Kokkola, Kotka, Kurikka, Kuusamo, Lappeenranta, Lempäälä, Liperi, Mikkeli, Mustasaari, Nivala, Oulu, Paltamo, Parkano, Petäjävesi, Pudasjärvi, Raasepori, Raisio, Rautalampi, Salo, Sipoo, Säkylä, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Vimpeli ja Vöyri.

ARTTU2-tiedotteet, -uutiset, uutiskirjeet

ARTTU2-julkaisut

Uutta ARTTU2-ohjelmasta -julkaisusarja sekä ACTA-sarjan ARTTU2-julkaisut.

Seminaarit ja tapahtumat

Seminaarien materiaalit löytyvät seminaarien omilta sivuilta, jotka löytyvät täältä

ARTTU2-videoita

Videoita mm. siitä, kun t utkimusohjelma jalkautui kuntiin kesällä ja syksyllä 2018 sekä keväällä 2019

Tutkimusohjelman organisaatio

ARTTU2-ohjelman johto sekä johtoryhmä vuonna 2017-2018.

narrow
Löydä lisää sisältöä samoista teemoista