Lausunto 26.6.2017, dnro 52670372017, Maarit Kallio-Savela

Ammatillisen koulutuksen reformin asetukset

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt Suomen Kuntaliitolta lausuntoa seuraavista asetusluonnoksista:

• valtioneuvoston asetus ammatillisesta koulutuksesta
  • opetus ja kulttuuriministeriön asetus ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto ja toteaa seuraavaa:

Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman yhtenä strategisena tavoitteena on turhan sääntelyn ja byrokratian purkaminen.

Kuntaliitto toteaa, että lausunnolla olevat asetusluonnokset eivät kaikilta osin toteuta hallitusohjelman mukaista tavoitetta sääntelyn ja byrokratian purkamisesta.

Valtioneuvoston asetusluonnos ammatillisesta koulutuksesta

Asetusluonnoksen 6 §:n mukaan ammatillisen koulutuksen järjestämislupahakemus on toimitettava opetus- ja kulttuuriministeriöön viimeistään vuotta ennen koulutuksen suunniteltua aloittamisajankohtaa. Järjestämisluvissa määrätään jatkossa tutkinnot, joita koulutuksen järjestäjällä on oikeus myöntää ja joihin se voi järjestää tutkintokoulutusta. Ammatillisen koulutuksen järjestäjien tulee kyetä reagoimaan nopeasti työelämän muuttuviin koulutustarpeisiin.

Kuntaliitto esittää, että järjestämisluvan hakuaikaa lyhennetään ½ -vuoteen, niiden ammatillisen koulutuksen järjestäjien osalta, joilla on jo voimassa oleva ammatillisen koulutuksen järjestämislupa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön asetusluonnos ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista

Hyvän valtionosuusjärjestelmän ominaisuuksia taloustieteelliseen tutkimukseen perustuen (Boadway ja Shah, 2007) ovat mm. ennakoitavuus, läpinäkyvyys ja yksinkertaisuus.

Kuntaliitto katsoo, että asetusluonnoksessa esitetyt ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteet eivät täytä näitä ominaisuuksia.

Kuntaliitto on kannanotoissaan todennut, että ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä on monimutkainen ja vaikeasti arvioitava. Sen ohjausvaikutusta on mahdotonta arvioida pelkän lain ja asetusluonnoksen perusteella.

Kuntaliitto huomauttaa, että opetus- ja kulttuuriministeriö ei ole useista pyynnöistä huolimatta julkaissut laskentakaavoja, joiden avulla rahoitusjärjestelmän vaikutuksia voitaisiin arvioida.

Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän laskentaperusteissa käytetyt kertoimet eivät kasvata valtion talousarviossa olevaa ammatillisen koulutuksen määrärahaa. Asetusluonnoksen kertoimet suhteuttavat eri tekijöitä toisiinsa. Käytännössä siis jonkun kertoimen kasvattaminen vähentää muiden rahoituselementtien osuutta rahoituksesta.

Lisäksi ammatillisen koulutuksen rahoitus on yleiskatteellista eli ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat kohdentaa saamansa kokonaisrahoituksen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Rahoitusjärjestelmän yleiskatteellisuudesta ja kertoimien suhteellisuudesta johtuen Kuntaliitto katsoo, että kertoimien määrää tulisi vähentää. Lisäksi Kuntaliiton käsityksen mukaan on tarpeetonta määritellä kertoimia kahden desimaalin tarkkuudella.

Tiedonkeruu

Ammatillisen koulutuksen tietomääritysten ylläpito tulisi jatkossa yhdistää kansalliseen yhteentoimivuustyöhön ja yhteiseen ylläpitomalliin. Kaikki ammatilliseen koulutukseen liittyvät sanastot, luokitukset ja raportoinnin tietomallit tulisi julkaista kansallisissa yhteentoimivuuspalveluissa ja säädöksin ohjata näiden määritysten käyttöön. Kuntaliitto katsoo, että laskentaperusteiden käsitteitten ylläpidon pitää mennä YTI-mallin mukaisesti.

Tietojen toimittaminen tulisi automatisoida osaksi koulutuksen järjestäjän normaaleja yleisen ja taloushallinnon rutiineja. Rahoituksen perusteena olevat tiedot tulisi tuottaa ja kerätä osana muita yritys- ja yhteisötiedonkeruita, jotta erillisiä tiedonkeruumalleja voitaisiin poistaa.

Kuntaliitto katsoo, että kustannusten tiedonkeruussa tulee keskityttyä vain niiden tietojen keräämiseen, joilla on aidosti merkitystä rahoituksen määräytymisessä.

Neuvottelumenettely

Kuntaliitto toivoo, että opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää pikaisesti Kuntaliiton kanssa pidettävät lain ammatillisesta koulutuksesta 59 §:n mukaiset neuvottelut yksikköhinnoista, ammatillisen koulutuksen määrärahasta sekä tarpeellisten tietojen keräämisestä.

Kuntatalouden ja hallinnon neuvottelukunta

Kuntaliitto katsoo, että lausunnolla olevat asetukset ovat kuntia koskevaa lainsäädäntöä, periaatteellisesti tärkeitä ja laajakantoisia kuntien toimintaa, taloutta ja hallintoa koskevia valtion toimenpiteitä. Asetukset tulee ennen niiden antamista käsitellä kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunnassa.

Maarit Kallio-Savela
erityisasiantuntija