Lausunto ympäristöministeriölle, Dnro 4074/90/2013, 2.12.2013, Laura Hassi

Asuntojen korjaus-, energia ja terveyshaitta-avustus

Ympäristöministeriön rakennetun ympäristön osasto on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi.

Valtio myöntää vuosittain talousarviossaan määrärahan asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksia varten. Ensi vuoden talousarviossa esitetty avustusmääräraha on yhteensä 43 miljoonaa euroa. Ympäristöministeriö on laatinut esityksen valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi koskien asuntojen korjausavustusten saajien enimmäistulorajojen korotusta.

Ympäristöministeriö esittää avustuksen saajan tulorajaa korotettavaksi 8,5 prosentilla ensi vuoden avustuksia jaettaessa. Korotuksesta 3,5 prosenttia perustuu kansaneläkeindeksin muutokseen. Indeksikorotuksen lisäksi tulorajoihin esitetään 5 prosentin lisäkorotusta. Tällä pyritään edistämään erityisesti vanhusten mahdollisuutta asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Taustalla on ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelma vuosille 2013-2017, joka on näin kytketty korjausavustusten myöntämiseen.

Kuntaliitto näkee erittäin myönteisenä, että avustuksen ylärajaa korotetaan ja nimenomaan vanhusten kotona asumista pyritään helpottamaan. Kuntaliitto pitää kuitenkin avustusmäärärahan tason vuosittaista laskua suurena ongelmana ja avustuksensaajan tuloihin liittyvää tarveharkintaa yhä tiukkana. Vanhusväestön kotona-asumisen jatkamista heikentää lisäksi se, että avustuksen ulkopuolelle jäävät ne pienituloiset ja vähävaraiset vanhukset, jotka asuvat asunto-osakeyhtiömuotoisissa rivi- ja kerrostaloissa.

Kuntaliitto korostaa, että ensi vuoden talousarviossa esitetty korjaus- ja energia-avustusten vaikuttavuuden ja kohdentumisen arvio tulisi ehdottomasti käynnistää. Sen merkitys on erityisen ajankohtainen nyt, kun ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelma on käynnistynyt. Tarvitaan tutkittua tietoa korjausavustuksen vaikuttavuudesta, jotta avustuksen kohdentamista voidaan ohjata tehokkaasti. Vain tietoon perustuvalla valmistelulla voidaan tehokkaasti vaikuttaa ikääntyneiden asumisen menojen hallintaan.

Leena Karessuo
johtaja, alueet ja yhdyskunnat

Laura Hassi
asumisen asiantuntija