Lausunto maa- ja metsätalousvaliokunnalle, Dnro 1756/90/2013, 29.4.2013, Tarja Hartikainen

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eläinsuojelulain sekä rikoslain 17 luvun 14 §:n muuttamisesta (HE 35/2013 vp)

​Muutoksessa siirretään eläinten lopetusta ja teurastusta koskevia perussäännöksiä eläinsuojeluasetuksesta eläinsuojelulakiin. Eläinsuojelulakiin lisätään Euroopan unionin tuotantoeläinten lopetusta koskevassa asetuksessa edellytetyt säännökset.

Eläinsuojelulain muutosesitys koskee myös paikallisia viranomaisia, joita ovat kunnan eläinlääkäri ja kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitava viranhaltija. Eläinsuojelulaissa kunnaneläinlääkärille säädetyt tehtävät ovat ns. valtion toimeksiantotehtäviä, joista valtio korvaa kunnille kunnaneläinlääkärin työpanoksen, mutta ei terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan työpanosta.

Nyt eläinsuojelulain muutosesityksessä ehdotetaan paikallisten viranomaisten toimivallan laajentamista lopettamisasetuksen noudattamisen valvontaan. Kuntaliitto pitää ongelmallisena, että terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan valvontavastuuta laajennetaan mutta korvauskäytännössä olevaa epäkohtaa ei korjata, vaikka Kuntaliitto on kiinnittänyt siihen huomiota useissa lausunnoissaan.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tarja Hartikainen
erityisasiantuntija, ympäristöterveys

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!