Sosiaali- ja terveysministeriö, 13.2.2013, Dnro 633/90/2013, Tarja Hartikainen

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kosmeettisista valmisteista sekä rikoslain 44 luvun 1§:n muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu hallituksen esitys laeiksi kosmeettisista valmisteista sekä rikoslain muutoksesta. Esitykset liittyvät EU:n uuden kosmetiikka-asetuksen täytäntöönpanoon.

Kunnilla on ollut kuluttajaturvallisuuslain mukaisesti kosmeettisten valmisteiden valvontaa, joka käytännössä ollut pienimuotoista (noin 10 henkilötyöpäivää vuodessa). Kunnissa on valvottu lähinnä kosmeettisten valmisteiden paikallista valmistusta. Lausunnolla olevassa lakiesityksessä esitetään kosmeettisten valmisteiden valvonnan toimivaltaiseksi viranomaiseksi Turvallisuus- ja kemikaalivirastoa (Tukes), joka vastaisi valvonnasta valmistuksen ja markkinoille saattamisen osalta. Kunnan ja aluehallintoviraston tehtävä esitetään poistettavaksi kokonaan.

Lausunnolla olevat esitys on linjassa parhaillaan hyväksyttävänä olevan kemikaalilakiuudistuksen kanssa, jossa myös kemikaalivalvontaa ollaan keskittämässä kokonaisuudessaan Tukesiin. Kuntaliitolla ei ole lakiesityksestä huomautettavaa.

Tuula Haatainen
varatoimitusjohtaja