Sosiaali- ja terveysministeriö, 26.8.2013, Dnro 2853/90/2013, Aila Puustinen-Korhonen

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lastensuojelulain 29 §:n muuttamisesta

​Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lastensuojelulakia. Lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tai muun lapsen tai hänen perheensä kanssa työskentelevän lastensuojelun työntekijän velvollisuutta tavata lasta henkilökohtaisesti ehdotetaan selkeytettäväksi nykyisestä. Lapsen asiakassuunnitelmaan tulisi jatkossa kirjata, kuinka usein tapaamiset toteutettaisiin.

Esitys liittyy valtion vuoden 2014 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2014 alusta.

Käytännössä lakimuutoksen ja sille varatun 4,65 miljoonan euron erillismäärärahan turvin kunnissa voitaisiin vahvistaa lastensuojelun avohuollon resurssia ja vähentää lastensuojelun ylikuormitustilannetta. Määrärahaa voitaisiin käyttää kunnan oman harkinnan mukaan sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden lisäpalkkaamiseen ja sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön tehtävänjaon selkiinnyttämiseen kunnissa.

Kuntaliitto pitää esitystä kannatettavana.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveys

Soile Paahtama