Sosiaali- ja terveysministeriö, 23.8.2013, Dnro 2823/90/2013, Päivi Koivuranta-Vaara

Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta

​Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa ehdotuksesta hallituksen esitykseksi lääkelain muuttamisesta.

Ehdotetun lakimuutoksen tarkoitus on panna kansallisesti toimeen Euroopan parlamentin ja neuvoston lääkedirektiiviin (2001/83/EY) muutokset, jotka johtuvat ns. toisen lääketurvadirektiivin (2012/26/EU) ja potilasdirektiivin (EU 2011/24/EU) säädöksistä.

Toisen lääketurvadirektiivin tarkoituksena on korjata EU:n lääketurva-järjestelmässä havaittuja puutteita ja parantaa järjestelmän tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa epäillään lääkeaineiden turvallisuutta mm. viranomaisten tiedonsaantia ja jäsenvaltioiden välistä tiedonkulkua tehostamalla.

Potilasdirektiivistä johtuva muutos koskee toisessa EU- tai ETA-valtiossa annetun lääkemääräyksen hyväksymistä ja lääkkeen toimittamista suomalaisesta apteekista.

Lakiin ehdotetut muutokset ovat kansalaisten terveyden suojelun kannalta hyödyllisiä ja mahdollistavat myös muussa EU- tai ETA-maassa aloitetun lääkehoidon saumattoman jatkumisen kotimaassa. Esitys vaikuttaa lääketeollisuuden, apteekkien ja Fimean tehtäviin.

Kuntaliitolla ei ole huomauttamista eikä muutosehdotuksia hallituksen esitysluonnokseen.

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveys