Lausunto eduskunnan hallintovaliokunnalle 18.11.2013, Dnro 4435/90/2013, Ulla Karvo

HE 114/2013 vp eduskunnalle laeiksi aluehallintovirastoista annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

​Kuntaliitto on asian aiemmissa käsittelyvaiheissa todennut, että aluehallinnon uudistuksen toimeenpanosta on kulunut suhteellisen lyhyt aika ja siksi uudistuksen tavoitteiden arviointi kokonaisuudessaan on ollut haasteellista.

Käsiteltävänä olevassa esityksessä aluehallintovirastoihin ehdotetaan siirrettäväksi nykyisin ELY -keskuksissa hoidettavat kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät sekä oppilaitosrakentamiseen liittyvät tehtävät. Aiemmin asiasta annetuissa lausunnoissa on kannettu huolta tämän siirron johdosta. Kyseiset tehtävät nähdään kehittämistehtävinä eikä valvontatehtävinä ja siten niiden perusteltu paikka olisi edelleen ELY -keskuksissa. Näillä toiminnoilla on nähty myös selkeä yhteys nuorisotakuun toteuttamiseen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn liittyviin hankkeisiin, jotka kuuluvat ELY -keskusten vastuulle. Kuntaliitto katsoo, että nuorten asemaan liittyvien hankkeiden toteutuminen ei saa vaarantua muutoksen johdosta.

Esityksessä tavoitellaan aluehallintovirastojen henkilöresurssien nykyistä joustavampaa ja tehokkaampaa järjestelyä. Kuntaliitto näkee tavoitteen järkevänä ja ehdotuksen tähän liittyvät toimenpiteet kannatettavina.

Edellä esitettyjen näkemysten lisäksi Kuntaliitto haluaa edelleen painottaa sitä, että aluehallintoa olisi syytä tarkastella kokonaisuutena, jossa tarkastelun kohteena olisivat niin valtion aluehallinto, erilaiset kuntayhtymät kuin myös maakuntien liitot. Nyt käsiteltävänä oleva esitys pohjautuu valtion aluehallintotason tarkasteluun, eikä se siten ole mahdollistanut laajempaa, kokonaisvaltaista uudistustyötä aluetasolla.