Lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle 25.11.2013, dnro 4543/90/2013, Päivi Väisänen-Haapanen

HE eduskunnalle laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta

​Valtion talousarvioesitys vuodelle 2014 sisältää yhteensä 52 miljoonan euron määrärahavarauksen nuorten aikuisten osaamisohjelmaan.

Kuntaliitto pitää myönteisenä, että vuoden 2013 talousarvioon sisältyvään 27 miljoonan euron valtionosuusrahoitukseen esitetään määrärahalisäyksenä 25 miljoonaa euroa Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle aikuiskoulutuksen talousarviomomentille 29.30.

Nuorten aikuisten osaamisohjelma on mahdollista esityksen mukaan toteuttaa valtionosuusrahoituksen lisäksi valtionavustuksena. Esitys laajentaa lisärahoitusta oppilaitosmuotoiseen näyttötutkintoon valmistavaan ammatilliseen peruskoulutukseen ja tutkinnon osien suorittamista.

Kuntaliitto näkee esityksen edesauttavan määrärahan käyttömahdollisuuksia esityksessä tarkoitetun nuorisoikäluokan koulutukseen.

Kuntaliitto katsoo, että ammatillisen koulutuksen rahoituksen ja lainsäädännön tulisi jakautua erikseen kunta-valtio -rahoitteiseen opetussuunnitelmaperusteiseen ammatilliseen peruskoulutukseen sekä ammatilliseen näyttötutkintokoulutukseen, joka olisi kokonaan valtionrahoitteista. Esitys nuorten aikuisten osaamisohjelman valtionrahoitteisuudesta vastaa Kuntaliiton näkemykstä rahoitusvastuusta.

Valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä hakuvaiheen suunnitelmassa peruskoulutukseen on valtionosuusrahoitteisen ammatillisen peruskoulutuksen järjestäminen järjestämisluvan määrätyn opiskelijamäärän mukaisena. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen ja tutkintotilaisuuksiin kohdennettavan valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä hakuvaiheen suunnitelmassa on koulutuksen järjestäminen vähintään ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuusrahoituksen perusteeksi hyväksyttävän opiskelijatyövuosimäärä.

Kuntaliitto toivoo, että esityksessä ja koulutuksen järjestäjille annettavissa hakuohjeissa todetaan mahdolliset seuraukset ja toimintaohjeet, mikäli opiskelijamäärä ei toteudu hakuvaiheen suunnitelman mukaisena.

Kuntaliitto kantaa samalla huolta peruspalvelujen ja perusrahoituksen riittävyydestä nuorten koulutusmahdollisuuksien turvaamiseksi ja nuorisotakuun toteuttamiseksi. Tämä edellyttää kuntien ja koulutuksen järjestäjien toimintaedellytysten turvaamista. Myös työvoimahallinnon resurssien riittävyys tulee varmistaa nuorisotakuun turvaamisessa. Kuntaliitto katsoo, että nykyisessä haastavassa suhdannetilanteessa kovien työllisyystavoitteiden saavuttaminen kuitenkin edellyttää myös vahvaa lisäresursointia ja uudenlaista työotetta mm. nuorisotakuun puitteissa tehtävään yritysyhteistyöhön.

SUOMEN KUNTALIITTO

Marja Lahtinen
kehittämispäällikkö, opetus ja kulttuuri
yksikön johtajan varahenkilö