Lausunto valtiovarainministeriön vero-osastolle 12.10.2017, dnro 738/03/2017, Henrik Rainio

Kokonaishoitopalvelusäännösten soveltamisalan laajentamisesta verotuksessa

Valtiovarainministeriö on 25.9.2017 pyytänyt Kuntaliitolta lausuntoa luonnoksesta, jolla muutettaisiin niin sanottujen kokonaishoitopalvelujen soveltamisalaa verotuksessa. Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta.

Kuntaliitto pitää ehdotettuja muutoksia kannatettavina ja hyvin valmisteltuina. Ehdotuksessa kokonaishoitopalvelujen soveltamisalaa elinkeinoverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa ehdotetaan muutettavaksi siten, että säännökset koskevat myös muita kuin valtion hankkeita. Lisäksi soveltamisalaa laajennetaan koskemaan tien ja rautatien lisäksi rakennuksia, pysyviä rakennelmia sekä niihin liittyviä irtaimiston suunnittelu-, rakentamis-, rahoitus- ja kunnossapitopalveluista muodostuvaa palvelukokonaisuutta. Käytännössä kysymys on verotuksen maksuajankohtaan ja jaksotukseen liittyvistä muutoksista.

Kuntien kannalta ehdotetut muutokset tarkoittavat, että niin sanotulla elinkaarimallilla rahoitettavat hankkeet tulevat samanlaisen verokohtelun piiriin kuin perinteisen lainarahoituksen kautta tapahtuvat investoinnit. Nykyisin verolainsäädännön jaksotussäännökset ovat olleet kohtuuttomia pitkän aikajakson kokonaishoitopalveluille, koska veroa on tullut maksettavaksi ennen kuin tuloa on vastaavasti syntynyt.

Muutoksen jälkeen eri investointivaihtoehtoja käsitellään tältä osin verotuksessa neutraalisti. Kuntaliito kannattaa, että kunnilla on käytössään monenlaisia vaihtoehtoja investointien toteuttamiseksi, koska investointikohteen ovat erilaisia ja niitä toteutetaan taloudellisen suhdanteen eri aikoina.

Kuntaliitolla ei ole huomautettavaa tähän esitysluonnokseen. Kuntaliitto huomauttaa kuitenkin, että kansallisesi implementoitavana oleva direktiivi sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta sisältää poikkeusmahdollisuuden pitkän aikavälin julkisille infrastruktuurihankkeille. On olennaisen tärkeää, että direktiivin implementointi ja tämä esitys vaikuttavat samansuuntaisesti kuntien infrasturktuurihankkeisiin ja investointiympäristöön. Muutoin on vaarana, että toinen esitys parantaa investointimahdollisuuksia ja toinen rajoittaa niitä.

Muilta osin Kuntaliitolla ei ole luonnokseen huomautettavaa.

SUOMEN KUNTALIITTO

Henrik Rainio
erityisasiantuntija, edunvalvontakoordinaattori

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää