Ulkoministeriölle 30.6.2017, dnro 521/03/2017, Annukka Mäkinen

Kuntaliiton lausunto Suomen Itämeri-strategiasta

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua valtioneuvoston valmistelemasta Suomen Itämeri-strategian luonnoksesta. Strategian visio ja strategiset painopisteet Suomen Itämeri-politiikalle ovat kannatettavia. On tärkeää, että Suomi vie näitä painopisteitä eteenpäin paitsi kansallisesti, myös Itämeren alueen kansainvälisessä yhteistyössä. Asiakirjasta ei käy kuitenkaan ilmi, miten strategian toteutusta tullaan jatkossa seuraamaan. Asiakirjassa on myös hyvä tuoda esiin kytkentä valtioneuvoston Arktiseen strategiaan.

Strategisen painopisteen ”Edelläkävijä bio- ja kiertotaloudessa” osalta Kuntaliitto näkee tärkeänä, että strategiaan on nostettu mikromuovien terveys- ja ympäristövaikutukset esiin, sillä tämä on kasvava ongelma.

”Kytkeytynyt Suomi” strategisessa painopisteessä on nostettu esille huolehtiminen Helsinki-Vantaa lentoaseman kasvun edellytyksistä. Kuntaliitto näkee, että myös alueellinen lentokenttäverkosto on tärkeää huomioida tässä yhteydessä yritystoiminnan ja erityisesti matkailuelinkeinon näkökulmasta. Selvityksen (Liikenteen infrastruktuuri tulevaisuuden mahdollistajana. WSP Finland Oy 2017) mukaan infrastruktuuri ei muodosta estettä lentoliikennemarkkinoiden kasvulle ja että lentoliikenteeseen kytkettyjä matkaketjuja on syytä kehittää vielä huomattavasti.

Strategisen painopisteen ”Yhteistyö ja vaikuttaminen” osalta on hyvä tuoda esiin myös älykkään erikoistumisen mahdollisuudet sekä teeman puitteissa tehtävä yhteistyö Itämeren alueella. EU:n lainsäädännöllä ja sen kautta kanavoitavalla rahoituksella on merkittävä rooli myös alueellisten ja paikallisten toimien (mm. rakennerahastotoiminta ja maatalousrahastotoiminta) kannalta. Maakuntien, kuntien ja kansalaisten Itämeri-yhteistyötä koskevaan osioon (s. 30) tulee lisätä maininnat myös paikallisista toimijoista (kunnat ja kaupungit).

Lisäksi Kuntaliitto haluaa kiinnittää huomiota muutamiin yksityiskohtiin:

Itämeren valuma-aluetta kuvaava kuva 1 on laadullisesti huono, lisäksi se sisältää edellisen ohjelmakauden 2007-2013 Itämeren alueen yhteistyöohjelman informaatiota, mikä ei ole relevanttia tässä yhteydessä.

Strategisen painopisteen ”Yhteistyö ja vaikuttaminen” Euroopan unionia käsittelevässä kappaleessa puhutaan pariin otteeseen ”alueellistamisesta”. Epäselväksi jää, mitä tällä tarkoitetaan.

Jarkko Huovinen
johtaja,