Ympäristöministeriö, Dnro 720/03/2017 10.11.2017, Laura Hassi

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi asuntorakentamisen korkotukijärjestelmän kehittämiseksi

Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa esityksestä, joka koskee asuntorakentamisen korkotukijärjestelmän kehittämistä.

Toimiva korkotukijärjestelmä mahdollistaa ARA-vuokrataloyhtiöiden kestävän taloudenpidon ja sen myötä pitkäjänteisen ARA-tuotannon ja riittävän tuotantomäärän. Kuntaliitto katsoo, että luonnoksessa on esitetty useita parannuksia, jotka luovat edellytyksiä ARA-tuotannolle. Osin esitys jättää kuitenkin tilaisuuden käyttämättä. Jotkut luonnoksen esityksistä suoranaisesti hankaloittavat vuokrataloyhtiöiden toimintaa nykyisestä.

Korkotukilainaan tulisi aina sisältyä tukielementti

Nykyinen korkotukijärjestelmä perustuu omavastuukorkoon, joka on säädöksin täsmennetty tiettyyn prosenttiin. Tällä hallituskaudella sitä on alennettu hallituksen asuntopoliittisia tavoitteita tukevaksi. Seuraavaa kautta ja prosenttia voimme vain arvailla.

Korkotukilainaan tulisi aina sisältyä tukielementti. Korkotuki voidaan määritellä joustavaksi niin, että se huomioi yleisen korkotason muutokset. Lainansaajan omavastuu voidaan samalla säilyttää.

Käytännössä tämä toisi järjestelmään kaivattua vakautta ja lisäisi olennaisesti järjestelmän uskottavuutta. Esityksessä korkotukijärjestelmä jää yhä huojumaan korkotuen ja -suojan välille vailla selkeää identiteettiä. Esitys jättää tältä osin olennaisen tilaisuuden käyttämättä järjestelmän kehittämiseksi.

Lainan lyhentäminen helpottuu

Esityksen tavoitteena on tehostaa korkotukijärjestelmän toimivuutta. Jo pitkään odotettu, korkotuettujen kohteiden lainan nopeampi lyhentäminen tehdään mahdolliseksi. Esityksessä lainojen maksuohjelmaa muutetaan etupainotteisemmaksi ja sallitaan ylimääräiset lyhennykset. Esitys parantaa vuokrataloyhtiön taloudenpidon edellytyksiä. Kuntaliitto kannattaa esityksiä.

Korkotuen voimassaoloa esitetään pidennettäväksi kolmeenkymmeneen vuoteen. Kuntaliitto kannattaa korkotuen keston pidentämistä, mutta katsoo, että korkotuen tulisi olla aina koko rajoitusajan pituinen.

Asuntojen hankintakorkotukilainan hyväksymisedellytyksiä helpotetaan, mikä osaltaan lisää vuokrataloyhtiöiden toimintamahdollisuuksia ja asuntomarkkinoiden vakautta.

Korjauksiin varautuminen vaikeutuu

Säädösesitys poistaisi mahdollisuuden varautua korjauksiin keräämällä vuokrassa tai käyttövastikkeessa korjausrahaa. Se heikentää yhtiöiden järkevää taloudenpitoa, itsenäistä strategista suunnittelua, riskien hallintaa sekä tasaista vuokrakehitystä, joiden tulisi ehdottomasti olla yhtiöille mahdollista. Kuntaliitto vastustaa esitystä.

Kaupunkiseutujen asuntomarkkinoiden tasapainoinen kehittäminen turvattava

ARA-tuotannosta vastaavat suurimmaksi osaksi isot kuntayhtiöt. Olennaista kaupunkiseutujen asuntomarkkinoiden tasapainoisen kehityksen kannalta on huolehtia myös siitä, että kehyskuntien pienet ja taloudellisilta resursseiltaan heikommat vuokrataloyhtiöt voivat jatkaa ARA-tuotannon rakentamista. Tätä seikkaa ei esityksessä ole huomioitu, kun käynnistysavustusten käyttö omarahoitusosuuden rahoittamiseen kiellettäisiin.

Kiistely asumisoikeudesta kroonistunut

Näkemykset ASO-tuotannon tarpeellisuudesta ovat vaihdelleet pitkään valtionhallinnon sisällä. Yhteisymmärryksen puute on tehnyt tuotannon ohjaamisesta tempoilevaa ja kehittämisestä hankalaa. Ristiriitaiset näkemykset ovat päätyneet mukaan myös tähän luonnokseen, jossa esitetään 5 prosentin omarahoitusosuutta kaikkeen ARA-tuotantoon, mukaan lukien ASO-asunnot. On selvää, että säädöksen ulottaminen ASO-tuotantoon johtaa tuotannon romahtamiseen.

Kuntaliitto vastustaa ASO-tuotannon alasajoa. Myös Sipilän hallitus vastustaa sitä omassa hallitusohjelmassaan.

Mahdollisuus muuttaa ASO-asuntoja korkotuetuiksi vuokra-asunnoiksi markkinatilanteen olennaisen muutoksen vuoksi on Kuntaliiton mielestä kannatettava.

Lisäksi:

Kuntaliitto edellyttää, että sijaintikunnan puoltava lausunto on edellytys korkotukilainalla toteutettaville kohteille.

KUNTALIITTO

Laura Hassi
asumisen asiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!