Lausunto ympäristöministeriölle Dnro 2574/90/2013, 12.8.2013, Ulla Hurmeranta

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain (1257/2010) muuttamisesta

Kuntaliitto ei vastusta ehdotusta. Ihmetystä herättää kuitenkin se, miksi edelleen jatketaan poikkeamistoimivallan osalta kokeilulakia vaikkakin laajennettuna.

Kuntaliiton käsityksen mukaan jo saadut kokemukset osoittavat, että poikkeamistoimivalta voitaisiin pysyvästi siirtää kokonaan kunnille. Toimivallan siirto kaikille kunnille ei ole Kuntaliiton käsityksen mukaan mitenkään kytköksissä maankäyttö- ja rakennuslain mahdollisten muutosten kanssa taikka kuntarakenneuudistuksen kanssa. Se, että nyt kokeilun jatkaminen kytketäänkin MRL:n kokonaisarviointiin ja poikkeamisedellytysten muutostarpeisiin herättää hämmennystä. Jos kokeilun kautta em. seikoista tarvittaisiin kokemusta ja tietoa, tulisi kokeiluun osallistuvien kuntien valikoima olla monipuolisempi. Kunnat ovat soveltaneet poikkeamisen oikeudellisia edellytyksiä koskevaa säännöstä omissa poikkeamisäännöksissään. Myös oikeuskäytäntöä on runsaasti.

Kysymys poikkeamistoimivallan siirrosta kokonaisuudessaan kunnille on ollut esillä lähes MRL:n voimaantulosta lähtien. Kunnilla on kaavoitusvalta. Siihen olennaisesti liittyvä poikkeamistoimivalta tulisi olla kokonaan kunnilla riippumatta MRL:n poikkeamista koskevien säännösten sisällöstä tai kuntakoosta. Tätä tukevat tehdyt selvityksetkin. Valtiolla on mahdollisuus kehittämiskeskusteluissa ja jälkivalvonnan kautta puuttua kunnan päätöksiin, mikäli tarvetta esiintyisi.

Kuntaliitto toteaa lopuksi, että jos 5 § poistetaan ehdotuksesta, on se kannanotto siihen tulkintakysymykseen, että rakennuskiellosta voidaan poiketa vähäisesti (MRL 175 §).

SUOMEN KUNTALIITTO

Leena Karessuo
johtaja, alueet ja yhdyskunnat - yksikkö

Ulla Hurmeranta
johtava lakimies

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!