Lausunto valtiovarainministeriölle 25.6.2013 2251/90/2013 Heikki Lunnas

Lausunto luonnoksesta laiksi valtion yhteisten tieto- ja viestintätekniikkapalvelujen järjestämisestä

Suomen Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikossa mainitusta lakiluonnoksesta ja toteaa lähinnä luonnoksen kuntia koskevista kohdista seuraavaa:

3 § Velvollisuus käyttää yhteisiä palveluita

Kuntaliitto pitää hyvänä ratkaisuna siirtää yhteisiä palveluita koskevat säädökset tietohallintolaista lakiin valtion yhteisten tieto- ja viestintätekniikkapalveluiden järjestämisestä. Uudessa ympäristössä voidaan aikaisempaa paremmin kiinnittää huomiota yhteisten palveluiden laatuun ja organisointiin kuten lakiluonnoksessa on tehtykin.
Lakiluonnoksessa mainitut yhteiset sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalvelut ovat keskeinen osa julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuria. Julkisen hallinnon neuvottelukuntaa koskevassa asetuksessa sen tehtäväksi on mainittu mm. julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kehityksen seuraaminen ja edistäminen. Neuvottelukunnan yhteyteen perustetun kokonaisarkkitehtuurijaoston päätehtävänä on puolestaan vastata yhteisestä kokonaisarkkitehtuurin kehittämisprosessista ja yhteisten linjausten hallinnasta.
Kuntaliitto esittää, että tietohallintalain tapaan myös lakiin valtion yhteisten tieto- ja viestintätekniikkapalvelujen järjestämisestä otettaisiin mukaan julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan kuuleminen ennen koko julkista hallintoa koskevan yhteisen palvelun käyttövelvoitteen asettamista.
Tietohallintolain voimaantuloa koskevassa 13 §:ssä on maininta, minkä mukaan julkisen hallinnon viranomaisen on otettava tarvitsemansa palvelut käyttöön kahden vuoden kuluessa siitä, kun palvelu on käytettävissä ja valtioneuvoston asetus on tullut voimaan tai viimeistään kun kyseistä palvelua vastaavan itsenäisesti hankitun palvelun palvelusopimus päättyy.
Lausunnon kohteena olevasta lakiluonnoksesta ei vastaavaa mainintaa suoraan löydy ellei sitten organisaation oikeus olla teknisistä tai toiminnallisista syistä käyttämättä palvelua sitä välillisesti sisällä. Kuntaliitto esittää täsmennettäväksi, viitaten myös perustuslakivaliokunnan tietohallintolaista antamaan lausuntoon, mikä on asetuksella säädettävän palvelun käyttövelvollisuuden ja kunnan vastaavasta palvelusta aikaisemmin tekemän mahdollisesti hyvinkin pitkäaikaisen sopimuksen suhde.

4 § Valtion yhteisten perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalvelujen tuottaja

Lakiluonnoksen 4 §:n mukaan tulevan palvelukeskuksen asiakkaita ovat pääasiassa valtion virastot, laitokset ja liikelaitokset. Palvelukeskuksen asiakkaina voivat olla myös muut julkisen hallinnon viranomaiset, julkisoikeudelliset laitokset ja julkista hallinto- tai palvelutehtävää hoitavat yritykset ja yhteisöt.
Lakiluonnoksen perusteluiden mukaan ”säännöksellä olisi tarkoitus mahdollistaa palvelujen tuottamisen sellaisille asiakkaille, joille palvelujen tuottamisesta on lainsäädännössä säädetty tai sen nojalla määrätty. Säännös mahdollistaisi palvelukeskuksen toimia julkisen hallinnon turvallisuusverkon palvelutuottajana ja lisäksi esimerkiksi muiden sellaisten palvelujen tuotta-jana, joiden tuottaminen mahdollisesti myöhemmin tehtävien päätösten mukaisesti olisi sää-detty yksinoikeudella tuotettavaksi myös muille julkisen hallinnon viranomaisille. Palvelukeskus voisi kuitenkin säännöksen nojalla tarjota palvelujaan kunnallisille viranomaisille myös sel-laisissa poikkeuksellisissa tapauksissa, joissa vastaavia kunnallisen viranomaisten tarvitsemia palveluja ei olisi muualla tarjolla. Tällöin kunnalla olisi mahdollisuus tehdä suorahankinta pal-velukeskukselta.”
Kuntaliitto pitää erityisen tärkeänä julkisen hallinnon tietohallinnon kehityksen kannalta sitä, että palvelukeskus pystyy tietyissä tilanteissa ilman erityislainsäädäntöä tarjoamaan palveluitaan kunnille suorahankinnalla käytettäväksi. Tällaisen mahdollisuuden puute on tähän mennessä haitannut kehitettyjen yhteisten palvelujen laajamittaista käyttöönottoa.
Mahdollisten myöhempien soveltamisongelmien välttämiseksi saattaisi olla tarpeen perusteluissa, ja mahdollisesti itse laissa, vielä tarkentaa sitä, miksi ja millaisissa tilanteissa lakiluonnoksen 4 § tällaisen menettelyn mahdollistaa.

Tuula Haatainen
varatoimitusjohtaja

Heikki Lunnas
tietoyhteiskunta-asiain päällikkö

Webinaari: TE-uudistuksen viestintä 28.5.

Tervetuloa mukaan webinaariin, jossa käsitellään TE-uudistuksen viestintää. Mitä se merkitsee jokaiselle kunnalle? Mitä vaihtoehtoja viestinnässä on? Mistä kannattaa viestiä heti ja mistä myöhemmin?

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.