Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 24.8.2017, dnro 610/03/2017, Joonas Jännäri

Lausuntopyyntönne liittyen luonnokseenhallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi perintätoiminnan harjoittajien rekisteröinnistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Kuntaliitto ry:ltä lausuntoa liittyen otsikossa yksilöityyn luonnokseen.

Hallituksen esityksen mukaisesti sen tavoitteena on uudistaa perintätoiminnan elinkeino-oikeudellista lainsäädäntöä niin, että sen käytännön soveltamisessa ilmi tulleet ongelmat voidaan poistaa. Tavoitteena on varmistaa, että perintätoimintaa harjoitetaan asianmukaisesti. Sen vuoksi viranomaisen tulee varmistua perintätoiminnan harjoittajien ammattitaidosta, luotettavuudesta ja vakavaraisuudesta. Samalla pyritään helpottamaan perintätoiminnan harjoittajiin kohdistuvaa valvontaa ja ehkäisemään harmaata taloutta.

Suomen Kuntaliitto ry:n kannan mukaan esitetyt tavoitteet ovat yleisesti kannatettavia. Huomioiden lisäksi, ettei hallituksen esityksen vaikutusten arvioinnissa ole havaittu lainkaan suoranaisesti kuntakenttää koskettavia vaikutuksia, ei Suomen Kuntaliitto ry:llä ole toistaiseksi enempää lausuttavaa asiasta.

SUOMEN KUNTALIITTO

Arto Sulonen
johtaja, lakiasiat

Joonas Jännäri
lakimies

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.