Lausunto ympäristövaliokunnalle 17.4.2013, Dnro 1355/90/2013, Siltala Silja

Liikenteen vaihtoehtoiset polttoaineet, komission tiedonanto ja ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi

​Kuntaliitto pitää hyvänä, että Euroopassa pyritään toteuttamaan yhteensopivat tekniset järjestelmät ja standardit erilaisille vaihtoehtoisille polttoaineille. Kannatettavaa on myös, että liikennöintimahdollisuuksia eri polttoaineilla pyritään totuttamaan minimiperiaatteella siten, että jäsenmaille jää riittävästi liikkumavaraa maakohtaisille painotuksille ja paikallisille erityistarpeille. Ensisijaisesti jatkotyössä tulee huolehtia, että liikennöintimahdollisuuksien kehittämisen tulee perustua rationaaliseen jakeluverkkojen laajentamiseen ja kattavuuden lisäämiseen vähitellen, ei pelkkiin kategoristen määrätietojen toteuttamiseen.

Polttoaineiden kehittämisen ohella tulee kiinnittää myös laajasti huomiota kestävään liikkumiseen, jossa tulee ratkaista mm. ajoneuvojen vaatiman tilan problematiikkaa sekä kestävien liikennemuotojen kuten jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä. Samoin tulee edelleen hyödyntää biopolttoaineiden hyväksi käyttöä, jolla jo on valmis infrastruktuuri olemassa.

Komissio on arvioinut, että Suomessa ehdotuksen mukaisen jakeluverkon järjestäminen maksaisi n 140 miljoona euroa. Se katettaisiin markkinaehtoisesti, joten julkisen infrastruktuurin ylläpitäjille, valtiolle ja kunnille, ei tulisi lisäkustannuksia. Ehdotuksen käytännön toimenpiteet ovat kuitenkin maakohtaisesti vielä varsin yleisellä tasolla eikä kaikista niiden vaikutuksista ja toimeenpanosta ole selkeää käsitystä. Liikenne- ja viestintäministeriö on ilmoittanut käynnistäneensä ”Tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä” - työryhmän, jonka tehtävä on selvittää Suomen toteuttamistoimia. Sen tuloksia ei kuitenkaan ole vielä käytettävissä, joten esimerkiksi kunnille mahdollisesti tulevia tehtäviä tai vaikutuksia kuntatalouteen ei voida näillä tiedoilla arvioida.

Kunnille erilaisten polttoaineiden käytön lisääminen ja niiden jakeluverkon laajentaminen noussee esille maankäytön suunnittelun ja kaavoituksen ratkaisuissa sekä katuverkon käytössä (mahdollisia määräaikaisia etuuksia). Kaavoituksen aikatarve tulee ottaa huomioon, kun toteuttamismahdollisuuksia arvioidaan. Uusien polttoaineiden osalta tarvitaan myös lisätietoa ja osaamista mm. turvallisuuden edellyttämistä ratkaisuista. Myös palo- ja pelastustoimen mahdolliset uudet vaatimukset ja riskinhallinta on selvitettävä.

SUOMEN KUNTALIITTO
Silja Siltala
liikenneinsinööri

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan