Työ- ja elinkeinoministeriö, Dnro 732/03/2017, 19.10.2017, Erja Lindberg

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi yksityisten yritysten ja muiden yhteisöjen hyväksymismenettelystä työnvälityspalvelujen eurooppalaisen verkoston (Eures) jäseniksi ja yhteistyökumppaneiksi

Esitys perustuu 11 artiklaan Europan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 2016/589 työnvälityspalvelujen eurooppalaisesta verkostosta, liikkuvuuspalvelujen tarjoamisesta työntekijöille ja työmarkkinoiden yhdentymisen tiivistämisestä ja asetusten (EU) N:o 492/2011 ja (EU) N:o 1296/2013 muuttamisesta.

Lausuntopyyntö koskee yksityisten yritysten ja muiden yhteisöjen hyväksymismenettelystä työnvälityspalvelujen eurooppalaisen verkoston (Eures) jäseniksi ja yhteistyökumppaneiksi. Esitys liittyy hallitusohjelmaan, jonka mukaan yksityisten työvoimapalvelujen roolia erityisesti helpoimmin työllistyvien palveluissa lisätään. Eures-verkostoon hyväksytyt uudet toimijat voisivat hyötyä jäsenyydestä tai yhteistyökumppanuudesta siten, että ne pääsevät osaksi Euroopan laajuista työnvälitysverkostoa ja sen tietojärjestelmiä.

Esityksessä ehdotetaan kahta kansallisina lisäkriteeriä Eures-verkostoon hyväksyttävältä organisaatiolta. Kriteereiksi esitetään kiinteän toimipaikan edellytystä Suomessa ja aiemman toiminnan moitteettomuutta. Molemmat ovat nähdäksemme ongelmattomia, koska ”moitteettomuus” viittaa pykälässä vain hankintalain 80 §:n pakollisiin poissulkemisperusteisiin. Tämä ei arviomme mukaan aiheuttane ongelmia.

Kuntaliitto haluaa muistuttaa, että työvoiman liikkuvuus on myös kansallisesti ratkaistava tärkeä kokonaisuus, eikä työvoiman liikkuvuuden esteisiin ole kiinnitetty meilläkään vielä riittävästi huomiota. Tarve työvoiman alueellisen liikkuvuuden lisäämiseen tulee usein tilanteesta, jossa työvoiman kysynnän ja tarjonnan tasapaino on erilainen eri osissa maata. Osa työnhakijoista katsoo tarjolla olevan työpaikan sijaitsevan liian kaukana kotoa ja joillakin aloilla ongelmana on pula tietynlaisista osaajista.

Esityksellä ei ole välittömiä vaikutuksia julkiseen talouteen. Työllisyyden paraneminen voi kuitenkin välillisesti vaikuttaa positiivisesti työllisyyteen, jolloin sillä luonnollisesti voisi olla myönteisiä vaikutuksia julkiseen talouteen. Kuntaliitto suhtautuu esitykseen myönteisesti, vaikka se toteutuessaan tulee aiheuttamaan verkostoon hyväksytyille jonkin verran hallinnollista taakkaa raportointivelvollisuuden takia.

Jarkko Huovinen
johtaja