Sosiaali- ja terveysministeriö, 11.4.2013, Dnro 1139/90/2013, Päivi Koivuranta-Vaara

Luonnos hallituksen esitykseksi Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta

​Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta.

Työterveyslaitosta koskevaa lakia on tarkoitus muuttaa siten, että työterveyshuollon erikoislääkärikoulutusta koskevien säädösten voimassaoloaikaa jatkettaisiin 1.1.2014 ja 31.12.2017 väliseksi ajaksi.

Suomessa on meneillään voimakas ikärakenteen muutos ja työvoiman eläköityminen, jotka aiheuttavat paineita työurien pidentämiselle ja työkyvyn turvaamiselle. Keskeisessä asemassa hyvän kehityksen kannalta on työterveyshuolto, joka tarvitsee moniammatillisesti ja vaikuttavalla tavalla toimiakseen pitkälle koulutettuja erityisosaajia kuten työterveyshuollon erikoislääkäreitä.

Ehdotettu lakimuutos turvaisi nykyisenkaltaisen työterveyshuollon erikoislääkäreiden koulutuksen jatkamismahdollisuudet vuoden 2017 loppuun. Vuonna 2005 aloitetuilla järjestelyillä on tähän mennessä onnistuttu lisäämään työterveyshuollon erikoislääkäreiden määrää ja systemaattisesti parantamaan erikoistumiskoulutuksen laatua. Työterveyslaitoksen koulutusrahoitusta on vahvistettu ja työterveyshuollon erikoislääkärikoulutusta on voitu toteuttaa myös yksityisten terveyspalveluiden tuottajien ja työnantajien ylläpitämissä työterveysyksiköissä.

Kuntaliitto katsoo, että lain muuttaminen ehdotetulla tavalla on tarpeellista ja että muutoksen väliaikaisuus on perusteltu, koska erikoislääkärikoulutusta ja sen rahoitusta ollaan uudistamassa sosiaali- ja terveysministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyönä.

Kuntaliitto pitää tärkeänä sitä, että vastaisuudessa työterveyshuollon erikoislääkäreiden koulutus voidaan toteuttaa pysyvin järjestelyin, kuten erikoislääkäreiden koulutus yleensäkin. Myös muiden työterveyshuollon erityisasiantuntijoiden, työterveyshoitajien, -fysioterapeuttien ja -psykologien sekä tarvittavien muiden erityisosaajien, koulutus tulee turvata asianmukaisella tavalla.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen