Lausunto STM:lle 11.10.2013, Dnro 3709/90/2013, Tuula Haatainen, Anu Nemlander

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttömaksuista

Kuntia velvoitetaan Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) mukaisesti käyttämään valtakunnallisia tietojärjestelmäpalveluita. Laissa määritellään palvelu maksulliseksi ja käyttömaksut säädetään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vastaamaan palvelujen hoidosta aiheutuvia kustannuksia. Lain mukaan maksuja aletaan periä vasta neljän vuoden kuluttua, kun palveluihin liittyminen on pakollista (1.4.2011). Alkuperäinen aikataulu osoittautui liian kireäksi ja vuonna 2011 tehdyssä lakimuutoksessa uudeksi takarajaksi määrättiin 1.9.2014. Tästä huolimatta valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden maksuasetusluonnoksessa on kuntien maksut säädetty alkamaan jo 1.1.2014, eli kahdeksan kuukautta ennen liittymisvelvoitteen takarajaa.

​Terveydenhuollon valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista (KanTa-palvelut) sähköinen lääkemääräys on saatu laajasti käyttöön ja näin sen asukaspohjaiset maksut (0,254 € / asukas) kunnille ovat Kuntaliiton näkemyksen mukaan perusteltu-ja. Sen sijaan sähköinen arkisto ei ole käytettävissä 1.1.2014 ja viivästyneistä en-simmäisistä käyttöönotoista (Kuopio, Itä-Savo) johtuen suurin osa käyttöönotoista on siirtymässä loppuvuoteen 2014. Tilanne huomioiden pidämme vastikkeellisuus-vaatimuksen (perustuslaki 81§ 21 mom.) mukaisesti kohtuuttomana, että käyttö-maksut käynnistyvät ennen laajan käyttöönottomahdollisuuden toteutumista. Mikäli laaja käyttöönottomahdollisuus siirtyy loppuvuoteen 2014, tulee valtion hyvittää vastikkeettomat maksut kunnille myöhempien vuosien käyttömaksuissa. Vuoden 2015 kustannusosuudet tulee täsmentää myöhemmin käyttöönottojen edistymisestä saatujen tietojen pohjalta. Samassa yhteydessä tulisi arvioida 2014 osalta käyttöön-ottojen toteutumisen tilannetta.

Kansallisen sähköisen potilastietoarkiston käyttöönotto ei ole vielä edes alkanut, vaikka aikaa on enää vajaa vuosi, joten uudenkin takarajan (1.9.2014) pitävyys on epävarmaa. Käyttöönottojen viivästyttämisestä huolimatta laissa määriteltyä julkisen terveydenhuollon arkistokäyttömaksujen aikataulua ei ole muutettu. Lausunnolla oleva asetus velvoittaa julkisen terveydenhuollon palvelunantajia osallistumaan sähköisen arkistopalvelun käyttökustannuksiin 1.1.2014 alkaen, vaikka palvelut eivät potilastietojärjestelmien valmiuksien viivästymisen johdosta tuolloin vielä käyttöönotettavissa. Näin kunnat joutuisivat maksamaan palveluista, joita ei ole heillä käytettävissä.

Sähköisen arkiston viivästyminen johtuu siitä, että aikataulu on ollut epärealistinen ja koko ajan täsmentyvät kansalliset arkistomäärittelyt ovat osaltaan hidastaneet käyttöönottoja. Kunnat ja sairaanhoitopiirit eivät ole tästä syystä pysyneet tilaamaan ohjelmistoihin tarvittavia tietojärjestelmäpäivityksiä riittävän ajoissa. Näin ollen potilastietoarkiston käyttöönotto on vasta aluillaan ja sekin karsitulla tietosisällöllä. Kuntaliitto on lausunnossaan 29.6.2011 valtakunnallisten palveluiden käyttöönottoa koskevasta asetuksessa korostanut, että palvelun onnistunut ja turvallinen käyttöönotto onnistuu vain, mikäli toteutus pohjautuu realistisiin aikataulusuunnitelmiin ja tietojärjestelmien toimivuus on voitu todentaa onnistuneilla pilotoinneilla ennen laajojen tuotannollisten käyttöönottojen käynnistämistä.

Lainsäädäntöön on kirjattu, että KanTa palveluiden kehittäminen on valtion vastuulla ja palveluista voidaan periä käyttömaksua vasta, kun ne ovat täysimääräisesti käyttöönotettavissa. Ehdotetun asetuksen mukaan kunnat joutuvat maksamaan palvelusta, jota niillä ei ole mahdollista käyttää. Ennen maksujen käynnistymistä tulisi varmistaa laajan käyttöönoton edellytykset ja palveluiden toimivuus onnistuneilla pilotoinneilla. Todenmukainen käyttöönottoaikataulu voidaan vahvistaa vasta ensimmäisten käyttöönottojen jälkeen. Lisäksi valtion tulee osallistua kustannuksiin ja palveluiden kehittämiseen pysyvällä rahoitusosuudella, koska se hyödyntää jatkossa kansallisen arkiston tietojärjestelmäpalveluita myös valtion laitosten toiminnassa, kansallisissa tietopalveluissa ja kansalaispalveluiden toteuttamisessa.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan vuonna 2014 käyttömaksut kansallisista tietojärjestelmäpalveluista ovat perusteltuja siltä osin kuin ne ovat käytettävissä eli sähköisen reseptin osalta ja sähköisen potilastietoarkiston ns. yhteisrekisteriominaisuuden osalta, jonka kustannusosuus on kuitenkin vain murto-osa arkistopalvelun kokonaistoiminnallisuudesta. Vuoden 2015 kustannusosuudet tulee täsmentää käyttöönottojen edistymisestä saatujen tietojen pohjalta. Lisäksi jos käyttöönotot edelleen viivästyvät ja vastikkeellisuusvaatimus ei tällöinkään toteudu, tulee valtion korvata vastikkeettomat maksut kunnille.

SUOMEN KUNTALIITTO

Tuula Haatainen