Lausunto Öljy- ja biopolttoainealalle, 17.10.2017, dnro 658/03/2017, Vesa-Pekka Tervo

Suomen Kuntaliiton lausunto kansallisesta standardiluonnoksesta SFS 3352

Suomen Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua standardiluonnoksesta SFS 3352.

Aluesuunnittelun ja rakentamisen käytänteet vaikuttavat kymmeniä vuosia eteenpäin. Turvallisuusympäristön muutokset voivat tänä aikana olla huomattavia. Valittavien perusratkaisujen tulisi olla sellaisia, että ne eivät olisi omiaan lisäämään siviiliyhteiskunnan haavoittuvuutta eri turvallisuustilanteissa.

Kuntaliiton näkemyksen mukaan hybriditoiminta merkitsee tarvetta uhkakuvien päivittämiselle erityisesti infran uhkatasojen muutos huomioon ottaen. Tämä johtuu siitä, että hybriditoiminnan aiheuttamat uhkat koskevat ensivaiheessaan ensisijaisesti juuri siviiliyhteiskuntaa.

Em. näkökulmiin viitaten Kuntaliitto tulkitsee, että standardiluonnoksessa esitetty maanpäällisten polttoainesäiliöiden sijoittaminen esimerkiksi kokoontumistilojen tai hoitolaitosten välittömään läheisyyteen on omiaan tuottamaan jälkikäteen vaikeasti ratkaistavissa olevia aluesuunnittelun turvallisuushaasteita.

Suojaetäisyyksien tulisi perustua riskien arviointiin ja mallinnettujen skenaarioiden mukaisiin vaikutuksiin. Näiden tietojen puuttuessa Kuntaliitto katsoo, että standardiluonnos ei riittävällä varmuudella kykene tuottamaan perusteluja esitetylle mitoitukselle.

Kuntaliitto esittää, että maan pinnalle sijoitettujen säiliöiden suojaetäisyydet tulisi valmistella uudelleen siten, että riskianalyysissa otetaan huomioon myös sellaiset onnettomuudet ja tahallisen toiminnan vaikutukset, joissa varastoitavat polttoaineet voivat olla osallisena.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Huovinen
johtaja, alueet- ja yhdyskunnat

Vesa-Pekka Tervo
pelastustoimen kehittämispäällikkö

tags

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!